Senatorul Bogdan Constantin Matei: Despre ordin și ordine în aplicarea legislației în România în materie de sport

“Ordinul de ministru ce prevede un procent de 40% sportivi români în cadrul jocurilor pe echipe este NUL!!!
Ca răspuns la mesajele dumneavoastră cu privire la aplicativitate sau nulitate:
– sportul în România se organizează și funcționează în baza Legii 69/2000
– Ministerul Sportului implementează politici guvernamentale în materie de sport
– coordonează activitatea sportivă la nivelul deconcentratelor sale: cluburi sportive, complexuri sportive naționale, direcții pentru sport, CNFPA, INCS, Muzeul Sportului (știu, pare ireal, dar avem în România)
-administrează patrimoniul
– sprijină activitatea sportivă de performanță prin federațiile sportive naționale de utilitate publică eligibile la finanțare( perioada contractului este de un an de zile. De ce doar un an? Legea finanțelor publice nu permite bugete multianuale).
– implementează și susține financiar activitatea sportiva și formele de practicare a exercițiului fizic, sportul pentru toti, pe baza de proiecte anuale.
– HG și ordin de ministru se dau în baza legii 69/2000 și au limitare în aplicare ( nu se aplică în ansamblu ci doar punctual ( ex. Norme metodologice pentru HG, revocarea unui director pentru OM)
inițiază HG, OG
Despre ordin:
-nu se aplică în integralitatea sportului românesc, doar în cadrul ministerului de resort
– OM nu ține loc de lege ( legea are caracter general obligatoriu pentru sportul românesc)
– OM este ilegal, nu are fundament legal, Legea educației fizice și sportului
– OM nu poate interveni în activitatea federațiilor sportive ( excepție federațiile sportive ce încheie contract de finanțare cu MS, în acest caz nu se pot insera prevederi ce contravin legilor și normelor europene)
– OM încalcă normele europene pentru libera circulație a sportivilor
– OM încalcă dreptul la muncă cetățenilor europeni
– OM produce efecte negative pentru echipele românești prezente în competițiile europene
– OM este efectul unei lipse de informare și studiu ( nu se dă de pe o zi pe alta). Explicația este în general, nu pentru speța prezentată
– OM încalcă statutul de funcționare și organizare al federațiilor sportive, statut în conformitate cu forurile europene și mondiale
– OM încalcă tehnica de normă legislativă ( compartimentul juridic si secretariatul general MS)
Se impune o modificare legislativă în acest sens?
– DA – peste 8 ani când ai reușit să creezi centre de juniori pentru fiecare ramură sportivă care produc sportivi, o bază largă de selecție. O economie se bazează pe cerere și oferta și în acest caz avem ofertă puțină, comparativ cu cererea și nivelul competițiilor europene ( exemplele de astăzi: centre naționale de excelență în handbal, centrele sau centrele olimpice din cadrul COSR
– DA – decizia nu o impune MS, fiecare federație în parte ( avem exemple în acest sens- volei)
În concluzie: și CSAT Steaua vrea să aibă drept de promovare însă nu se poate prin ordin de ministru doar pentru clubul armatei, ci prin modificarea legii sportului la capitolul cluburi sportive profesioniste. Legiferarea se face la modul general nu doar punctual.
Recomandare:
– studiu individual în materie de legiferare ( program gratuit la Parlamentul României, Comisia pentru tineret și sport din cadrul Senatului României)
– promovarea OM în interesul sportului românesc în contextul actual
– predictibilitate în luarea deciziilor ( nu bulversăm activitatea sportivă de performanță )
– nu îngropă federațiile sportive ( Federația Română de Rugby, Federația Română de Gimnastică, Federația Română de Atletism, doar câteva exemple)
– nu finanțăm federațiile pe criterii de olimpice și neolimpice ( avem COSR cu acest atribut de olimpic și finanțare de la MS). Finanțarea se face pe programe și strategii ale federațiilor. Strategia națională a sportului se realizează de către federațiile sportive iar MS o transpune în legislație.
– acordăm interes cluburilor sportive, baza sportului de performanță”, precizează Bogdan Constantin Matei, senator PSD Vâlcea.