Transportul public din Râmnicu Vâlcea ar putea fi gratuit pentru toți călătorii

În 29 februarie, 2020, Luxemburg devenea prima țară în care transportul public era gratuit pentru toți călătorii, fie ei localnici, rezidenți, turiști.
Desigur, decizia conducerii acestui mic stat ca teritoriu, dar foarte bogat a avut ca scop decongestionarea traficului și reducerea poluării precum și încurajarea localnicilor de a folosi mijloacele de transport în comun.
Municipiul Râmnicu Vâlcea a accesat fonduri, a modernizat flota de autobuze a societății de transport urban în comun, a modernizat toate stațiile de autobuz și ar putea acum să treacă la un level următor oferind tuturor gratuitate pe liniile ETA.
Pe departe nu avem un trafic atât de poluant precum era în Luxemburg și nici forța financiară a acestui stat oraș.
Dar probabil niște calcule exacte economice vor arăta că nici nu ar trebui să cheltuim cu mult în plus față de ce cheltuim în prezent, vorbesc de municipalitate.
Mai mult de 4 călători din 5 circulă gratuit pe autobuzele din Râmnic pentru că municipalitatea finanțează sută la sută călătoriile elevilor (inclusiv a celor cu familii cu venituri foarte mari), a persoanelor cu dizabilități, însoțitorii acestora au și ei transport gratuit precum și toți pensionarii inclusiv cei a căror pensii sunt cu mult mai mari decât salariile din municipiu. În mare parte există localnici care circulă numai cu autoturismele personale și alții a căror venituri le permit să circule cu UBER, BOLT, taxi. Biletele pentru cei puțini care călătoresc plătind bilet sunt printre cele mai scumpe din țară și așa au fost în ultimii 10 ani. Deci, șomerii și cei cu salarii minime trebuie să plătească bilete. Pentru a vinde aceste bilete însă ETA are angajate casiere prin stații și în curând va plăti mentenanță și la distribuitoarele de bilete automate, pentru a verifica călătorii ETA are angajați o armată de controlori (se lucrează în schimburi, inclusiv în zilele de sărbători legale), iar pentru a încărca cardurile de călătorii gratuite a celor ce au în prezent dreptul (pe baza cărora cere apoi societatea bani primăriei) trebuie alți salariați.
Sugerăm conducerii primăriei să facă un audit exact care să arate ce venituri au fost obținute din vânzarea biletelor de călătorie direct către călători anul trecut și care au fost cheltuielile societății cu salariile casierilor, controlorilor și a sistemului care gestionează cardurile pentru gratuități.
Este foarte posibil să remarce domnul primar, dar și Consiliul Local că, economic, ar fi mai rentabil să transforme ETA într-o societate cu foarte puțin personal TESA și funcții de conducere, fără controlori și casieri, doar șoferi, iar primăria să suporte direct contravaloarea combustibilului, a reparațiilor auto (mașinile sunt în stare foarte bună, majoritatea noi) a asigurărilor și salariilor, din buget. În schimb oferirea gratuității tuturor călătorilor ar putea face o publicitate orașului pentru turiști, ar putea reduce numărul celor ce folosesc autoturismele pentru deplasări în oraș, poluarea, traficul.
În orice caz, un studiu care să verifice calculele realizate de noi ca jurnaliști, desigur nu foarte exacte, merită făcut. Poate, Râmnicu Vâlcea va deveni primul municipiu din țară cu transport auto public gratuit!

Traian GUMINSKI