De ce nu are Râmnicu Vâlcea o zonă metropolitană

Românii au voie să circule în localitate, dar şi în zonele metropolitane, fără declaraţie pe proprie răspundere, potrivit noilor reguli.

Cum sunt definite şi care sunt zonele metropolitane? Conform Legii 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului naţional, zona metropolitană ”cuprinde teritoriul administrativ al oraşului centru polarizator şi al unităţilor administrativ-teritoriale cuprinse în zona de navetism a acestuia, la distanţe de până la 30 km, care respectă condiţia de contiguitate spaţială şi în cadrul căruia s-au dezvoltat relaţii de cooperare pe multiple planuri”.
O zonă metropolitană există independent de oraşul în jurului căruia gravitează, fără a avea personalitate juridică. Potrivit unui raport al Băncii Mondiale din decembrie 2019, document denumit ”Modele de Cooperare Interjuridiscţională”, România are în acest moment 22 de astfel de zone metropolitane.
Emilian Frâncu, fost deputat, senator şi primar al municipiului Râmnicu Vâlcea, explică pe scurt absenţa zonei metropolitane care ar fi permis vâlcenilor să aibă transport comun mai bun şi mai ieftin şi administraţiilor locale să acceseze mai multe fonduri europene:
“La Râmnicu Vâlcea făcusem o zonă metropolitană cu 17 comune și oraşe (chiar și legea zonelor metropolitane este făcută de mine) şi a funcționat un an… Începuseră să apară proiecte IT și harta interactivă a Zonei. Din păcate la plecarea mea, a desființat-o la Judecătorie viceprimarul Ion Ģigi Matei, ajuns primar interimar. O prostie fără seaman… Aşa că azi nu avem zonă metropolitană deşi prin legea promovată de mine, Râmnicul devenise METROPOLĂ. A rămas metropolă, dar nu mai are Zonă Metropolitană! Văd că presa nu zice nimic de această decizie a unui politician fără viziune care a văduvit oraşul. Unii au construit, iar alţii au dărâmat”.
Uite că spunem, domnule Frâncu, dar ce folos. Şi acum unii construiesc, iar alţii încearcă prin denigrări, plângeri penale, reclamaţii şi mizerii să dărâme.

Traian Guminski