Brandul “Brânza de Vaideeni”, un proiect care devine realitate! Patru tineri inimoşi ajută administraţia locală să obţină certificatul european

Deja este cunoscut faptul că brânza de Vaideeni este pe cale de a deveni un brand european. Patru tineri studenţi ajută administraţia locală din Vaideeni pentru a întocmi toată documentaţia care este necesară pentru recunoaşterea calităţii. Se cunoaşte deja faptul că la Vaideeni brânza are gusturi diferite, dar reţeta unică este veche de sute de ani şi circulă din familie în familie.
“Beneficiem de consultanţă şi de la specialişti din Ministerul Agriculturii. Vrem să depunem la Bruxelles, cât mai repede, documentaţia necesară lansării brandului “Brânza de Vaideeni”, afirma cu ceva timp în urmă primarul Daniel Achim Băluţă.
“Suntem o echipă tânără, constituită din patru studenţi, care, pe perioada verii şi până la sfârşitul lunii septembrie, am făcut parte din programul de Internship al Guvernului României. Ca urmare a activităţii desfăşurate în cadrul ministerului unde am fost acceptaţi, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, am aflat de potenţialul extraordinar al comunei de la poalele Munţilor Căpăţânii şi după cercetările efectuate, am considerat că produsul tradiţional al zonei, brânza de Vaideeni, merită să intre în clubul select al produselor atestate ca sisteme de calitate europene.
Sistemele de calitate europene sunt reprezentate de: Specialitate Tradiţională Garantată (STG), Indicaţie Geografică Protejată (IGP), Denumire de Origine Protejată (DOP). Odată înregistrat ca sistem de calitate european, produsul beneficiază de garanţia şi protecţia europeană. Cu toţii ştim ce înseamnă asta, calitate deosebită, preţ mai bun obţinut de producători şi o piaţă de desfacere importantă.
Cel mai important lucru care se obţine din acest proiect este ajutorul oferit micilor producători, crescători de animale, care sunt obligaţi să vândă un produs extraordinar cu un preţ infim, din cauza, cu riscul de a mă repeta, a problemelor din comerţul românesc. Se elimină astfel intermediarii şi se realizează lanţul scurt de aprovizionare, unde producătorii vor discuta direct cu marii retaileri şi cu celelalte entităţi comerciale interesate de produsul lor”, ne precizează cei patru studenţi Andrei Oncescu, împreună cu colegii Gabriela Precup, Ilinca Cioată, Curea Cătălin.
Pentru a obţine protecţia Uniunii Europene, producătorii din arealul geografic al Munţilor Căpăţânii, trebuie să se asocieze, iar în baza acestei forme de asociere, vor incepe demersurile propriu-zise.
Din ceea ce ne precizează cei patru tineri, proiectul implică o documentaţie riguroasă. Se realizează un dosar, ce cuprinde printre altele, caietul de sarcini, unde se descriu amănuntit printre multe altele, procedeele de obţinere a brânzei, caracteristicile organoleptice, analize amănunţite, istoria şi specificitatea acestui minunat produs. Documentatia se trimite apoi la direcţia de specialitate din cadrul Ministerul Agriculturii, Direcţia Generală Politici Agricole şi Industrie Alimentară, iar dacă acolo primeşte acceptul, va porni spre Comisia Europeană.
“Este un proces de lungă durată, important până la cel mai mic detaliu, care avem încredere că se va finaliza pozitiv. Pentru că suntem tineri şi la început de drum, dar şi datorită ataşamentului faţă de zonă şi oamenii minunaţi pe care l-am dezvoltat, consilierea pe care noi o realizăm este benevolă. Vrem să fim cât mai discreţi în acţiunea noastră şi doar să ne facem treaba”, mai adaugă tinerii.
În cazul obţinerii brandului european se va deschide în localitatea vâlceană Vaideeni o fabrică în care brânza certificată şi transformată în brand va fi fabricată după o selecţie atentă a laptelui şi o singură reţetă.

Letiţia Lazăr