Schimbaţi de urgenţă LEGEA ILEGALĂ!

O lege prin care sunt dispreţuiţi milioane de oameni, prin care se risipeşte banul public, prin care sute de societăţi comerciale sunt sabotate în activitatea lor, nu poate fi o lege legală! Mai ales că are prevederi discriminatorii care dezavantajează net cetăţeni după zona în care locuiesc!

Întreaga presă audio video scrisă a fost umilită de prevederi absurde sau de interpretări aiuristice ale legii de către organizaţii politice sau funcţionari ai AEP. Pe lângă asta interpretările au dus la o idioţenie fără margini :mii de administraţii locale suspendîndu-şi contractele pe perioada campanie electorale cu presa de parcă în România timp de 30 de zile nu mai avea loc nicio angajare, niciun examen, nicio licitaţie, nicio şedinţă de Consiliu Local, nicio decizie a primăriei sau a Consiliului Local. Când ar fi fost normal ca din contră administraţiile să plăteasă ceva în plus pentru publicarea informaţiilor legate de locurile de afişaşj, de secţiile de votare, de sediile birourilor electorale, numere de telefon la care se poate apela etc! Sau crede cineva că societăţile de presă sunt obligate să facă servicii gratuite statului? În timp ce falimentara Televiziune Publică primeşte bani cu nemiluita de la Parlament, Guvern, abonaţi, sposnori, publicitate etc şi nu face nimic pentru aceşti bani decât să ţină angajate mii de persoane pe posturi sinecuriste presa independentă şi privată a fost tratată în bătaie de joc!
Dar haideţi să exemplificăm numai câteva prevederi absurde ale actualei legi care ar trebui modificate!

Nu este normal să îţi imaginezi că un candidat din o comună ca Boişoara, care are câteva sute de votanţi, sau să dăm un exemplu şi mai tare al comunei Bătrâna din judeţul Hunedoara care are 197 de locuitori, are dreptul să cheltuiască şi să deconteze de la stat exact aceeaşi sumă ca un candidat din comuna Fârtăţeşti sau Mihăeşti a căror populaţie este mai mare decât a unor oraşe.
Nu se poate cere unui candidat dintr-un municipiu precum Iaşi, Cluj, Timişoara să îşi facă campanie cu aceeaşi bani ca un candidat din municipiul Drăgăşani, şi exemplele pot continua.
Este aberant să dispui împărţirea obligatorie a sumei ce va fi decontată de stat pe procente acordate tipăriturilor, sondajelor, televiziunilor, afişelor şi pliantelor! Trebuie prevăzut doar pe ce anume se pot cheltui aceşti bani şi lăsaţi candidaţii să aleagă în ce investesc în campania lor! În unele zone televiziunea locală sau centrală nu ajută un candidat şi ar prefera mai multe afişe sau ziare, în altele are nevoie de mai multă informaţie dată pe radio, în multe cazuri candidaţii nu au nevoie de niciun sondaj etc.!
Procedeul prin care o organizaţie de partid strânge banii de la toţi candidaţii dintr-un judeţ şi apoi îi distribuie cum vor şefii acestei organizaţii către furnizorii de materiale de reclamă este de asemenea în detrimentul candidaţilor indifent de la ce partide ar fi ei. Candidaţii ar trebui lăsaţi să achiziţioneze ei direct servicii (afişe, flyere, pliante, ziare) în funcţie de oferte, de ceea ce îşi doresc să facă şi de posibilităţile lor materiale. Partidele pot folosi actuala lege pentru a dirija sume mari către câteva firme. Zeci de alte firme ar fi avut de lucru dacă fiecare candidat îşi alegea furnizorul singur.
Lipsa unei prevederi prin care candidaţii să îşi poată negocia direct contravaloarea serviciilor oferite de canalele media din presa scrisă este de o absurditate fără margini. S-ar fi economisit bani buni de la buget şi lumea ar fi fost şi mai informată dacă din aceşti bani candidaţii ar fi ales singuri editorul care să le prezinte materialele, ar fi putut negocia tarifele şi ar fi putut solicita şi un număr de exemplare tipărite din ediţiile respective pentru a le distribui ulterior alegătorilor.
Nu este normal ca statul să perceapă unor televiziuni să facă servicii gratuite cuiva actuala lege obligând firme private să angajeze cheltuieli pe energie şi plata personalului spre realizarea unor emisiuni neplătite
Însă cel mai supărător pentru mii de cetăţeni cu venituri modeste este subvenţionarea acestei campanii integral. Legea ar fi trebuit să dispună o participare comună. Adică să fixeze un plafon maxim al candidaţilor în funcţie de zona şi numărul de locuitori şi să deconteze un procent din acea sumă!
Adică ai voie să cheltuieşti între 0 şi 10 mii lei dar vei primi doar 50% înapoi din suma cheltuită cu acte ! Asta pentru a îi pune şi pe candidaţi să achite o parte din campania electorală şi atunci fiecare ar fi fost mult mai atent cu modul în care cheltuieşte banii şi cu suma totală cheltuită!
Legea mai are lacune şi în ceea ce priveşte prezentarea candidaturilor. Pe panourile electorale se poate pune un singur afiş de formaţiune politică deşi există alegeri pentru primari, consilii locale şi consilii judeţene, iar în Bucureşti chiar pentru două funcţii de primar diferite! Legiutorul trebuie să oblige administraţiile să monteze câte panouri este nevoie în acelaşi loc pentru ca toate partidele şi candidaţii independenţi înscrişi în cursă să aibă loc spre a-şi prezenta întreaga ofertă de candidaţi.
În forma actuală, legea limitează libertatea presei, limitează accesul cetăţenilor la informaţie şi mai şi dispune cheltuirea banului public exact pentru această limitare

Traian GUMINSKI