Proiectul ”Popular Culture in School”, proiectul cunoaşterii culturii altor popoare
La Colegiul Naţional Mircea cel Bătrân a avut loc la începutul lunii decembrie 2015 prima întâlnire transnațională în cadrul proiectului Erasmus + “Popular culture in school” nr. 2015-1-RO01-KA219-015009-1. La întâlnire au participat șase profesori din Turcia, Spania și Suedia, membrii echipei de proiect și elevii grupului țintă din colegiul Mircea cel Bătrân.
În zilele de 1 și 2 decembrie 2015, la CN Mircea cel Bătrân a avut loc prima întâlnire transnațională în cadrul proiectului Erasmus + “Popular culture in school” nr. 2015-1-RO01-KA219-015009-1. Pe durata întâlnirii, echipele de proiect din România, Turcia, Spania și Suedia, au prezentat sistemele educaționale din țările de proveniență, au ales logo-ul proiectului, au purtat discuții referitoare la conținutul paginii web a proiectului. De asemenea, au fost stabilite perioadele pentru mobilitățile elevilor și pentru următoarele întâlniri transnaționale. Au fost stabilite detalii referitoare la activitățile ce urmează să fie implementate și au fost distribuite sarcini specifice fiecărui partener.
„A fost o colaborare foarte bună, fiind atinse toate obiectivele vizate în agenda întâlnirii. Partenerii străini au fost încântați de ospitalitatea noastră și impresionați de prestanța profesorilor și a elevilor din școala noastră. A fost ales logo-ul proiectului, prin votarea celui mai reprezentativ logo din propunerile fiecărui partener. În această perioadă lucrăm intens la pagina web a proiectului”, ne-a mărturisit prof. Tatiana Mărăndici, coordonatoarea proiectului.
Şcoli din Suedia, Turcia şi Spania, partenere în proiect
Proiectul finanţat de Uniunea Europeana prin programul Erasmus +, ”Popular Culture in School”, se derulează în perioada 1 septembrie 2015 – 1 august 2017.
”Cultura populară este o forţă care nu poate fi împiedicată deoarece reflectă aspecte ale vieţii noastre de zi cu zi. Oamenii sunt expuşi culturii populare în casele, în comunităţile lor, în şcoli. Prieteniile se clădesc în jurul unor teme legate de cultura populară, aceasta având un impact inevitabil asupra tinerilor. Pe de altă parte, cultura populară le oferă educatorilor şansa de a-i cunoaşte pe elevi şi de a le înţelege preocupările.Proiectul are ca scop principal reducerea efectelor negative negative ale culturii populare asupra elevilor, să eficientizeze activităţile curriculare şi să le stimuleze performanţa. Obiectivele specifice sunt: să descopere noi modalităţi de învăţare prin acumulare de cunoştinţe şi experienţă la nivel local şi european; să le ofere elevilor şansa de a fi creativi, cu iniţiativă şi de a folosi mijloacele IT şi multimedia; să introducă noi metode de predare, transdisciplinare, folosind cultura populară, la nivel de parteneriat prin schimb de bune practici; să îmbunătăţească competenţele lingvistice ale elevilor într-un context real, la nivel european; să îmbunătăţească cooperarea la nivel european. Grupul ţintă este format din elevi de liceu”, se specifică în acest proiect. Parteneriatul este format din şcoli din Romania (CNMB), Suedia, Turcia şi Spania. Echipa de proiect este formată din prof. Tatiana Mărăndici – coordonator, prof. Antoanela Fărcăşanu – responsabil IT, prof. Marius Mărgărit – responsabil monitorizare, prof. Daniela Conea – membru, prof. Ana-Maria Tulugea – membru, prof. Marcela Barbu – membru, ec. Luminiţa Fulgescu – responsabil financiar.
Profesorii din afară uimiţi de nivelul educational al elevilor noştri
Profesorii care au venit în România pentru schimbul de experienţă au fost: Gulsah Zuguranlar şi Ersan Karatasli de la Karabaglar Cumhuriyet Mesleki ve Teknik Anadolu Turcia, Davinia Regal Romero şi Paula Calvo Lopez e la Fundacio Escolapies Spania, Anna Maderner şi Therese Westby de la Nosnas Gymnasiet Suedia.
“Pot să spun că vizita în România mi-a demonstrat că sistemele educaţionale pot avea atât asemănări, cât şi deosebiri. Dar cel mai importamt este că avem ce învăţa unii de la ceilalţi. Da, aici sistemul educational este mult mai ridicat ca în Suedia, elevii au multă materie, iar ceea ce ne-a uimit este că toţi cunosc limba engleză”, ne-a spus Therese Westby.
“Proiectele europene, ambasadorii României în Europa”
“Da, e clar că noi avem un standard mai înalt de învăţătură pentru copiii nostri, dar diferenţa în Suedia este că toţi elevii de la gimnaziu de exemplu primesc ipod, iar cei din liceu un laptop. Asta mi se pare remarcabil. De asemenea, am mai observant că la una dintre ţările partenere, fiecare elev are asigurată masa de prânz. Cu asta s-au remarcat faţă de noi. De asemenea, elevii au uniformă, sau sunt organizate în sistem public, unde municipiul asigură tot. Singura şcoală parteneră din domeniul privat este cea din Spania, o şcoală catolică care au multe asemănări cu noi. Şi cei din Turcia de asemenea. Profesorii au vizitat şcoala, au intrat la diferite ore, au purtat discuţii cu profesorii şi elevii. Au studiat manualele şi li s-a părut un nivel educaţional cu mult peste al lor. De asemenea, au apreciat rezultatele foarte bune ale elevilor. Este clar că prin aceste proiecte noi demonstrăm Europei că suntem altcumva decât cred ei. Aceste proiecte sunt cei mai buni ambasadori ai ţării noastre pentru că am dovedit că putem schimba percepţia europenilor despre noi, românii!”, ne-a mai mărturisit prof. Tatiana Mărăndici, coordonatoarea proiectului Erasmus + “Popular culture in school” nr. 2015-1-RO01-KA219-015009-1. În următoarea perioadă urmează a fi lansat site-ul oficial al proiectului.
Letiţia LAZĂR