Peste 100 de kilometri de asfalt la Stoileşti

La mijlocul săptămânii trecute l-am găsit pe primarul Forin Ionescu inspectând starea drumurilor din Stoileşti. Două zile au fost nişte ploi mai serioase. Acolo unde este asfalt totul era în regulă, dar pe celelalte drumuri oricând se pot întâmpla blocaje, inundaţii, alunecări. Iar celelalte drumuri înseamnă în Stoileşti peste 100 de kilometri. Este comuna cu cea mai mare reţea internă de drumuri din Vâlcea, cuprinde teritorul a trei foste comune şi geografic se întinde peste un teren plin de dealuri şi văi. O muncă de Sisif a dus administraţia lui Florin Ionescu din prima zi, a primului său mandat, pentru a aduce asfalt pe drumurile din Stoileşti. S-a asfaltat constant aproape luna de lună, s-au făcut rost de fonduri pe diverse programe interne sau europene, dar lucrările au avut finanţări pe suprafeţe mici şi primarul devine din ce în ce mai conştient că-i va fi aproape imposibil să-şi vadă visul cu ochii şi comuna să fie asfaltată integral.
“Am cheltuit peste 6 sute de milioane de lei pentru documentaţia şi studiile unui proiect ce urma să fie finanţat pe Fondul de Dezvoltare şi Investiţii. Ne-am mişcat repede, l-am depus printre primii, a primit aprobare şi finanţare, apoi din păcate a venit a putere Guvernul Orban care a făcut marea prostie de a stopa FDI. Hai să spunem că nu mai aprobau alte proiecte, dar cele câteva sute la nivel de ţară, în Vâlcea erau 2 sau trei, care se aflau deja în derulare trebuiau finanţate până la terminare. Noi realizasem deja 8 la sută din lucrare. FDI reprezenta o şansă pentru multe comunităţi rurale şi cred că ar fi funcţionat, treptat administraţiile plăteau în ani mai mulţi lucrările efectuate, fondul avea astfel resurse pentru alte lucrări. Acum aşteptăm să vedem ce primim pe “Anghel Saligny”. În anii trecuți ne-a ajutat şi Consiliul Judeţean, nu ştiu dacă va mai putea. Lucrările cresc în costuri, asfaltul este mai scump, forţa de muncă de specialitate e mai greu de găsit şi mai scumpă, asfaltul, betonul, fierul, nisipul, totul s-a scumpit. Preţurile cresc, se vorbeşte de autostrăzi, dar pentru oamenii de aici vă rog să mă credeţi că este mai greu să ajungă la Râmnic decât îi trebuie unui râmnicean să ajungă la Sibiu sau la Piteşti”, spune trist primarul Florin Ionescu.
Comuna este mare şi chiar aşa cu zeci de kilometri de drum asfaltate de actualul edil, unui om îi este aproape imposibil să vadă toate drumurile într-o zi. Mai uşor face acest lucru un cetăţean din municipiu. Localnicii se deplasează greu din un sat la altul. Deseori nici nu cunosc toată comuna, se mai duc când este vorba de o nuntă, înmormântare botez şi trebuie să ajungă în locul respectiv.
Lipsa drumurilor asfaltate a stopat apariţia investitorilor, microbuzele duc copiii la şcoli, dar din anumite puncte şi acum sunt copii care merg mult pe jos pentru a ajunge la o grădinţă sau şcoală, iar adulţii la o farmacie, la primărie sau la dispensar. Comuna este îmbătrânită, cei tineri încearcă să fugă din zonă, deşi sunt legaţi sufleteşte de locurile acestea frumoase aproape în orice anotimp.
În lumea rurală asfaltul, apa curentă, energia electrică şi canalizarea sunt din păcate deseori condiţii de lux. Cei peste 100 de kilometri de asfalt la Stoileşti se vor turna probabil mai greu decât autostrada Piteşti-Sibiu. Oricum prea puţini din Guvern au văzut vreodată Stoileştiul şi nici nu îi interesează cum trăiesc locuitorii unor astfel de comune.

Traian Guminski