Ing. ec. Geani Man, director PRELCET Vâlcea: “Riscuri majore pe piaţa mondială a petrolului”

Ing. ec. Geani Man, director PRELCET Vâlcea, atrage atenţia asupra faptului că producţia mondială de extracţie şi livrare a petrolului a crescut în acest an spre final, semnificativ.

“Ţările care au acoperit o treime din piaţa specifică globală au fost: Arabia Saudită, SUA şi Rusia. Cantităţile de petrol pompate au depăşit 100 de milioane de barili pe zi, situaţie care a dus la un regres a preţului/baril în ultima lună, în toată lumea. Cantităţile de petrol disponibile au condus la o suprasaturare a pieţei pe fondul unei cereri în scădere, elemente economice care se raportează la o diminuare economico-financiară globală.
Instabilitatea preţurilor ţiţeiului pentru anul în curs a condus la oscilaţii şi anomalii care au modificat brusc cotele de bursă. Supra aprovizionarea pieţelor conduce la mari dificultăţi în controlul preţurilor de referinţă.
În această lună, Organizaţia Ţărilor Exportatoare de Petrol (OPEC) a anunţat o întâlnire, şi se aşteaptă la o intervenţie pentru limitarea ofertelor de ţiţei încercându-se astfel o echilibrare a preţurilor, încât barilul să aibe o valoare predictibilă.
Arabia Saudită a anunţat că se gândeşte să facă toate demersurile pentru reducerea ofertelor. Motivul este unul simplu şi are ca obiectiv livrarea de cantităţi mai mici la preţuri mari şi nu invers, adică cantităţi mari la preţuri mici cum s-a întâmplat în ultima decadă a acestui an.
Qatarul şi-a exprimat intenţia de retragere din OPEC la începutul anului 2019. În opinia mea cred că va forţa OPEC-ul să ajungă la un accord astfel încât preţurile ţiţeiului pentru următorul an să se echilibreze.
Banca Americană Jeferries a semnalat disproporţiile dintre cerere şi ofertă şi a semnalat că există riscuri majore în modalitatea de a stabili preţul/baril ţiţei, în timp ce ministrul saudit al energiei Khalid al-Falih a anunţat că nu va vinde decât atât cât este nevoie pentru a menţine piaţa. Astfel, Arabia Saudită încearcă reducerea extracţiei cu peste 1,3 mil. barili/zi.
La noi în ţară produsele petroliere sunt şi au fost influenţate îndodeauna de toate aceste modificări pe pieţele internaţionale mai ales când preţul petrolului a crescut (nu şi când a scăzut). Atât timp cât importăm cantităţi mari, preţul carburanţilor pot evolua progresiv. Totuşi trebuie să semnalăm că deşi pe perioade destul de mari preţul ţiţeiului a fost scăzut după perioade în care a atins cote foarte mari, la pompă nu am simţit acest lucru. Acest aspect se datorează exclusiv operatorilor noştri, care şi asa induc costuri de administrare mari (în opinia mea forţate), pentru maximizarea profitului, şi spun asta cu referire comparativă la costurile de operare staţii/carburant din alte ţări europene. Cel putin teoretic litrul/combustibil ar trebui să scadă în raport cu preţ/baril, situaţie care de obicei nu se întamplă fiind agreată (din motive lesne de înţeles), de toţi distribuitorii.
Dacă OPEC-ul nu ajunge la un acord de reducere a extracţiei de ţiţei, există şanse foarte mari ca preţurile să nu mai fie controlate, pe fondul tensiunilor în care Iranul a solicitat expres scutirea sa de reducere a producţiei, producţie deja diminuată ca urmare a sancţiunilor impuse de SUA. Franţa a fost prima ţară din Europa care a scăpat preţurile carburanţilor de sub control, existând şanse foarte mari să nu fie singură” – ing. ec. Geani Man, director PRELCET Vâlcea.