Geani Man: “Autostrada Piteşti-Sibiu, dintr-un obiectiv imposibil cândva poate deveni, realizabil!”
Ing. Man Geani, membru în departamentul transport-infrastructură PSD Vâlcea şi preşedintele CA PRELCET SA, consideră că problemele legate de autostrada Piteşti-Sibiu vor găsi în cel mai scurt timp rezolvare, astfel încât să fie demarate lucrările la cea mai importantă lucrare de infrastructură din România. Într-un scurt interviu, inginerul Man afirmă că până la sfârşitul anului porţiunile de autostradă 2-3-4 pot fi lansate la licitaţie pentru proiectare şi execuţie pentru că este singura modalitate de a scurta timpii specifici studiilor de fezabilitate.
Rep.: Care credeţi că sunt problemele legate de autostrada Piteşti – Sibiu?
G.M.: Obiectivele de asemenea anvergură nu sunt niciodată lipsite de probleme, mai ales odată cu demararea procedurilor specifice. Asocierea dintre firma italiană şi cea românească (Spea şi Tecninc Consulting), trebuia să furnizeze studiul de fezabilitate pentru toate tronsoanele acestei autostrăzi, lucru care nu s-a întâmplat şi s-au realizat întârzieri foarte mari. S-au predat studiile doar pentru tronsoanele 1 şi 5, iar tronsoanele care trebuiau să străpungă muntele (2, 3 şi 4) nu au fost predate, înregistrându-se mari întârzieri. Pentru nerespectarea contractului asumat, autorităţile au reziliat contractul cu grupul de firme responsabil. Acest aspect era singura cale legală, dar care a condus la întârzierile de care vorbeam. Alte aspecte care au pus probleme au fost legate de acordul de mediu, cote de cofinanţări şi exproprieri, detalii importante care au fost depăşite.
Rep.: Ce se întâmplă cu celelalte tronsoane?
G.M.: CNAIR-ul a declarat că vor realiza în „house” ( pentru tronsoanele 2-3-4), studiile de fezabilitate. Acest lucru presupune că se vor baza pe studiile vechi făcute de IPTANA folosind date certe oferite de Institutul de Geologie şi după caz, de alte autorităţi. Folosind aceste resurse, porţiunile de autostradă pot fi lansate la licitaţie pentru proiectare şi execuţie anul acesta şi, în opinia mea este singura modalitate de a scurta timpii specifici acestor studii.
Rep.: Care este traseul tronsoanelor 1 şi 5 care vor intra primele în execuţie?
G.M.: Lotul 1 aferent Secţiunii 1 (Sibiu-Boiţa 13 km) se întinde da la km 0+000 – km13+170, cu începere din localitatea Şelimbar (în zona intersecţiei cu centura Sibiu). Aliniamentul continuă la vest de drumul european-paralel cu acesta coliniar pe o deschidere de 6 km (Vestem). În zona de vest a localităţii Tălmaciu traversează DJ 105G, continuând până în zona Boiţa prin Avrig-Marşa-Tălmaciu-Sadu. Legătura temporară a autostrăzii Sibiu–Piteşti cu DN7, se va realiza printr-un nod rutier la Boiţa.
Secţiunea 5 (Curtea de Argeş-Piteşti-30 km) se întinde de la km 92+600-km122+950. Începe la Curtea de Argeş continuând paralel cu râul Argeş, atingând centura Municipiului Piteşti. Tot acest traseu-secţiune 5, este poziţionat în judeţul Argeş.
Rep.: Cum comentaţi în ansamblu, acest proiect?
G.M.: Este vital pentru economia românească, dar şi pentru transporturi. Este adevărat că România încearcă de mulţi ani să realizeze un asemenea obiectiv, iar acum s-au făcut paşi importanţi. Din ceva imposibil la acel moment, devine realizabil acum, şi indiferent de problemele întâmpinate care nu sunt puţine, proiectul autostrăzii la la fel ca multe alte obiective de infrastructură merge înainte. Această autostradă face parte din reţeaua de transport TEN-T Core, eligibilă pentru finanţare europeană nerambursabilă, şi reprezintă o prioritate în reţeaua de transport UE. Împreună cu Centura Capitalei (unde deja a fost finalizat un segment), sunt singurele bucăţi care lipsesc din coridorul IV Pan-European care include la noi circuitul între Constanţa şi Nădlac, cele două zone fiind cele mai importante puncte vamale din România.
Rep.: Vă mulţumesc!