Cristian Buican susţine că tronsonul de autostradă Sibiu-Piteşti este ignorat de actualii guvernanţi

Deputatul PNL, Cristian Buican, a susţinut în Parlamentul României declaraţia politică “PSD transformă autostrada Sibiu-Piteşti într-o bombă cu ceas”. Liberalul susţine că tronsonul de autostradă Sibiu-Piteşti este ignorat de actualii guvernanţi, în ciuda faptului că atât pe plan intern, dar şi plan extern, această porţiune de autostradă este declarată prioritate ZERO în materie de infrastructură rutieră din România.

“Am venit astăzi în faţa dumneavoastră pentru a vă aduce în atenţie un subiect extrem de important pentru România: autostrada Sibiu-Piteşti. Din păcate, la fel ca majoritatea subiectelor importante pentru ţară, şi tronsonul de autostradă Sibiu-Piteşti este ignorat de actualii guvernanţi, în ciuda faptului că atât pe plan intern, dar şi plan extern, această porţiune de autostradă este declarată prioritate ZERO în materie de infrastructură rutieră din România. Mai mult decât atât, această lipsă de interes a responsabililor de la PSD faţă de acest tronson de autostradă va genera probleme mulţi ani de acum înainte. În acest sens, declaraţia comisarului european Corina Creţu de acum două săptămâni, conform căreia „în decembrie când am vorbit cu ministrul transporturilor de atunci se dăduse drumul la licitaţie pentru tronsoanele 1 şi 5, dar fără acordul de mediu, şi l-am avertizat pe domnul ministru că există riscuri” este mai mult decât sugestivă şi ar trebui să trezească la realitate responsabilii PSD-işti de la Transporturi. Riscurile menţionate de doamna comisar european se referă la faptul că procedurile europene prevăd ca înainte de scoaterea la licitaţie a unor astfel de lucrări, trebuie obţinut acordul de mediu, pentru a putea fi decontate facturi de la nivel european. Cum procedura de obţinere a acordului de mediu este în curs, iar licitaţia a fost lansată încă din toamna anului 2017, deznodământul nu este foarte greu de anticipat.
De asemenea, majoritatea specialiştilor, atât din interiorul CNAIR, cât şi din afara acestei companii, critică în termeni foarte duri o serie de ilegalităţi, neconcordanţe sau lacune grave în privinţa acestui proiect de infrastructură. Printre cele mai importante astfel de critici doresc să menţionez:
– Studiul de fezabilitate pentru autostrada Sibiu-Piteşti nu are avizul Consiliului Tehnico-Economic, în integralitatea sa;
– Lansarea unei licitaţii pentru un astfel de proiect de infrastructură este ilegală, dacă nu a fost obţinut în prealabil acordul de mediu;
– Studiile de fezabilitate finalizate, adică pentru secţiunile 1 şi 5, au grave omisiuni, ce vor conduce la întârzierea termenelor, modificarea traseelor licitate, modificarea avizelor de mediu etc.
– Elaborarea documentaţiei pentru celelalte tronsoane ale autostrăzii de către CNAIR se face netransparent şi ilegal
– Toate acestea nereguli, în condiţiile în care această autostradă are finanţarea asigurată de UE, se vor transforma în plăţi refuzate şi/sau sume retrase de către Comisia Europeană.
Subliniez faptul că din anul 2014 şi până în prezent, adică în 4 ani de zile, din care reprezentanţii PSD au condus Ministerul Transporturilor 3 ani, nu s-a reuşit finalizarea refacerii studiului de fezabilitate pe toate tronsoanele, iar cele care s-au finalizat, au grave probleme tehnice, conform specialiştilor de la JASPER. Mă văd nevoit, în aceste condiţii, să consider fie că reprezentanţii PSD nu îşi doresc construirea acestei autostrăzi, fie nu se pricep şi sunt incompetenţi.
Stimaţi colegi,
Dacă nici acum, în al doisprezecelea ceas nu ne trezim la realitate şi nu ne apucăm serios de treabă, vă avertizez încă de pe acum că acest tronson de autostradă va reprezenta o bombă cu ceas a bugetului de stat. Dacă ne încăpăţânăm în continuare să nu respectăm procedurile europene şi să încercăm să le ocolim, ne vom trezi după anul 2022 şi fără autostradă şi fără bani în bugetul naţional pentru finalizarea ei.