Ing. Geani Man: “Tarifele în Transporturi “egale” doar pe hârtie”
“A devenit din ce în ce mai evident înființarea unui compartiment, cel puțin consultativ, care să stabilească prețurile de referință în transporturi, este necesar. În Franța există de mult un asemenea organism denumit Consiliul Național Rutier (CNR), care reglementează ca tarifele de transport să nu fie sub nivelul costurilor de referință stabilite într-un mod corect.
În multe situații, costurile operate de transportatorii români sunt mult sub cotele de normalitate care să asigure un minim de profit necesar, beneficiarii asigurându-şi profituri însuşite prin exploatarea concurenței transportatorilor într-un mod incorect.
Bariere pentru transportatorii români sunt ridicate şi de multe țări membre UE, care din dorința unei protecții a transportatorilor proprii, dispun diverse măsuri care nu pun pe picior de egalitate firmele noastre cu firmele lor. Recent, Preşedintele Franței, într-o conferință de presă a subliniat aceste aspecte, în care sub pretextul luptei anti-dumping a impus plata salariilor minime naționale din vestul UE pentru şoferii români de transport internațional, cât şi măsuri restrictive proprii ale prevederilor regulamentelor europene privind cabotajul sau odihna şoferilor. Domnul Preşedinte Macron uită însă, să precizeze, în toate intervențiile domniei sale că, tarifele practicate în relațiile comerciale cu firmele româneşti, sunt mult sub tarifele firmelor franceze. Dacă dorim salarii şi drepturi egale ar fi bine ca şi tarifele să fie reglementate după acelaşi algoritm, altfel riscăm să pierdem piața transporturilor în aceste țări. Trebuie sã ştim că România îşi respectă toate angajamentele față de UE, suntem membrii cu drepturi depline, iar noi, pe piața noastră internă nu am adoptat nici o măsură restrictivă pentru nici o țară membră UE. Pe principiul reciprocității şi al înțelegerilor bilaterale, cât şi a liberei circulație a marfurilor (drept garantat), România face toate demersurile instituționale ca drepturile transportatorilor şi accesul la piața liberă să fie protejate în temeiul legislației europene. Actul de control rutier în trafic nu trebuie să fie efectuat cu preponderența transportatorilor români, bulgari sau polonezi. Există suspiciuni serioase de abuzuri în țări membre UE, care verifică excesiv o anumită categorie de TIR-uri.
Creşterea economică a României, cât şi creşterea consumului de mărfuri pe piața internă, crează un climat bun pentru dezvoltarea transporturilor pe fondul unui climat de ”alimentare“ tot mai agresivă a marilor depozite.
În această conjunctură, țările vestice care doresc ”plata egală pentru munca egală în acelaşi loc”, trebuie să aplice şi măsura “tarife egale pentru transporturi egale în acelaşi loc”, fiindcă doar tarifele egale pot conduce la salarii egale, făcând mențiunea necesară ca şoferii care fac transporturi în comunitate merită salarii decente.
Țara noastră face toate demersurile necesare pe căi diplomatice, prin Ministerele de Resort, prin ONG-uri de profil sau Aociații Profesionale, ca drepturile noastre să fie respectate, având acces la piața UE într-un mod corect, transparent, şi mai ales egal în “drepturi şi obligații””.
Ing.ec. Man Geani, Preşedinte CA Prelcet SA, Preşedinte Departament Transporturi-infrastructură PSD VL