RCA-ul, în atenţia autorităţilor
Inginerul Geani Man, membru al Departamentului Transporturi Infrastructură PSD Vâlcea, afirmă că singura posibilitate de a aduce preţul RCA într-o zonă rezonabilă, de a regla piaţa pe un sistem concurenţial corect, este penetrarea mai multor firme concurente, pe piaţa din România. Este necesar ca asigurările de răspundere civilă să revină la preţurile care erau pe piaţă până la data de 19 decembrie 2016, poate chiar mai mici.
“În România sunt peste 5 milioane de soferi asiguraţi, iar pe parcursul unui an, doar 7% dintre aceştia înregistrează daune.
Piaţa asigurărilor din România, măcinată de probleme, a lăsat multe întrebări fără răspuns, cel puţin în cazul participanţilor la trafic. Beneficiarii direcţi ai RCA-urilor, operatorii de Transport Rutieri, au luat poziţie ofensivă în 2016, faţă de preţurile aberante impuse de asiguratori, cu girul ASF-ului “binecuvântat” de guvernul Cioloş. Dezechilibrele din piaţa asiguratorilor, petrecute sub ochii îngăduitori ai autorităţilor, anul trecut au împins preţurile spre un maxim istoric. Acţiunile transportatorilor manifestate prin greve spontane, au determinat autorităţile să revină la preţuri impuse, care să dezamorseze conflictul cu ASF-ul. În opinia mea, problemele în piaţa RCA-ului au apărut în momentul în care jucători precum Euroins sau City Insurance au intrat în diverse proceduri specifice, iar firmele consacrate în zona asigurărilor, Carpatica Asig sau Astra, au intrat în faliment. Aceste aspecte puteau fi prevenite de ASF cu mult timp înainte, lucru care nu s-a întâmplat”, afirmă inginerul Man.
În opinia transportatorului, piaţa asigurărilor bolnavă dă semne de revigorare odată cu intenţia unor mari companii de asigurări din afara ţării de a pătrunde pe piaţa noastră. ASF confirmă că firma bulgarească DallBogg v-a opera în curând în România. Alţi asiguratori care sunt înteresaţi de vânzarea poliţelor la noi sunt: compania Ergo deţinută de Munich Re (cumpărătorul societăţii de asigurări generale Credit Europe), Euro Insurance (firma de tip “captiv) şi compania Grawe, care a dobândit dreptul de a vinde RCA, anul trecut.
“Cred că singura posibilitate de a aduce preţul RCA într-o zonă rezonabilă, de a regla piaţa pe un sistem concurenţial corect, este această penetrare a mai multor firme concurente, pe piaţa din România. Este necesar ca asigurările de răspundere civilă să revină la preţurile care erau în piaţă până la data de 19 decembrie 2016, poate chiar mai mici. Firma bulgărească DallBogg cu sediul în Eveţia a pătruns cu succes în Grecia şi Bulgaria, succesul datorându-se unui sistem de bussines extrem de eficient care minimalizează costurile de administrare, reuşind să vină cu preţuri RCA competitive folosind intermediari şi experţi în regularizarea daunelor. Astfel se induc costuri mult mai mici faţă de costurile generate de utilizarea angajaţilor proprii. Patronatul Român al Brokerilor de Asigurare care acoperă în medie 30% din primele RCA subscrise la noi (inclusive Safety Brok), şi-a exprimat disponibilitatea de a demara o colaborare cu bulgarii, astfel încât să poată ataca piaţa asigurărilor într-un mod incisiv, bazat pe preţuri sub media existentă acum pe piaţă”, conchide Geani Man.