Pelerinajul de la Iași trebuie privit și din alte perspective

Ca și alte procesiuni religioase pelerinajul de la Iași atrage în fiecare an atenția presei. Se relatează cum stau unii oameni 18 ore la rând pentru a atinge racla.
Sunt fel de fel de bancuri, de miștouri, de critici pe rețelele sociale. Credincioșii care stau acolo în genunchi sunt luați în derâdere de unii care nu înțeleg nimic din fenomen. Unii scriu că este o afacere imensă a bisericii, alții că este o spălare pe creier.
În cele din urmă sunt și mulți oameni care spun că ei sunt credincioși, dar nu înțeleg de ce te-ai îngrămădi și ai sta la cozi ore în șir când poți vizita oricând Iașiul, poți merge în acea biserică și poți atinge racla sau te poți ruga la moaștele Sfintei în orice zi.
Ei bine în zilele noastre poți vedea aproape orice meci de fotbal, mai ales cele din competițiile europene, la televizor. Și cu toate acestea sunt milioane de oameni anual care cumpără bilete scumpe, se urcă în trenuri, autobuze, avioane, parcurg sute sau mii de kilometri pentru a vedea acel meci pe un stadion și a striga fel de fel de măscări la adresa unor jucători, echipe, susținători ai altor echipe sau arbitri.
În prezent poți asculta orice cântăreț sau trupă muzicală acasă la tine, comod, pe rețele dedicate, cu boxe performante sau în căști.
Și cu toate acestea sunt milioane de oameni care călătoresc distanțe lungi, cumpără bilete scumpe pentru a se scălămbăi în fața unor scene imense, pentru a bea acolo, a se droga, a țipa, a înjura și a face poze care să ateste că și ei au făcut parte de exemplu din circul de la UNTOLD sau la cel de la NEVERSEA.
Deci, Biserica este o afacere, dar sportul și muzica nu? Deci este legal și preferabil să dai 200 de euro pe un abonament la un festival unde să stai zeci de ore în fața unor boxe care-ți sparg timpanele, dar este imoral sau prostește să dai 20 de lei pe lumânări și să aștepți câteva ore în fața unei biserici în tăcere și rugăciune?
Este o dovadă de inteligență să bagi banii la pariuri sportive sau să faci miting, cum a fost în perioada Pandemiei, pentru redeschiderea cazinourilor (se striga “Vrem la păcănele!”), dar este o dovadă de prostie să pui un acatist la o mânăstire și să lași pentru îngrijirea ei 10-20 de lei?
Cei ce stau la cozi pentru a intra pe un stadion și apoi se descarcă strigând, urlând dezbrăcându-se de tricouri dacă înscrie echipa lor favorită sunt niște oameni culți, iar băbuțele care se roagă în genunchi pentru sănătate sunt niște proaste?
Pentru psihicul tânărului proaspăt tatuat, cu telefon nou, cu blugii cumpărați gata rupți, are importanță să fie în altă mulțime de tineri care zbiară în fața unei scene pe care cântă niște zdrahoni de bărbați îmbrăcați în dresuri și în rochii!
Pentru credincioși are valoare să fie într-o procesiune, alături de alte mii de oameni care au venit și ei să se roage la moaștele unei sfinte. Normal că oricând te rogi la ele va fi la fel. Dacă îi faci pomană unui mort la 25 de zile sau la 6 săptămâni este la fel. Doar că față de cultele protestante, Biserica Ortodoxă completează Biblia și scrierile Sfinților Părinți cu ceva numit “Sfânta Tradiție”.
Sfânta Tradiție nu neagă și nici nu înlocuiește Biblia sau scrierile sfințiilor. Doar completează.
Aceste evenimente, precum procesiunile mari din anumite zile, la anumite Biserici și moaște fac parte din tradiție. Ajută la psihicul uman și la o mai bună rânduială!
Important este să fim toleranți cu rânduiala fiecăruia, să nu judecăm pe nimeni și mai ales să respectăm fericirea fiecăruia, mai ales atunci când psihicul nostru o înțelege mai greu!

Traian Guminski