INEDIT! Cel mai bun coregraf din România de Rueda s-a născut în Râmnicu Vâlcea!
MIHAIL BRĂDEANU, pentru prieteni Brădi, s-a născut în Râmnicu Vâlcea, în 2 mai 1984. A urmat cursurile şcolii generale în Călimăneşti, apoi cele liceeale şi universitare în Zalău şi Cluj. Este un “produs” sută la sută al şcolii ardelene “BAILArte Dance School” căreia i-a adus două importante trofee europene ce se află în vitrina şcolii şi în numele căreia antrenează echipe de Rueda cărora le face şi coregrafia. Povestea sa pare desprinsă din telenovele şi doar un noroc jurnalistic ne-a făcut să îl cunoaştem în Râmnicu Vâlcea, unde se află într-un concediu mai lung şi se antrenează la Şcoala “Bailando Contigo”, fiind prieten cu instructorul Marian Dură.
Rep.: – Deci Mihail, când şi cum ai ajuns să dansezi? Şi de unde până unde, rueda — cel mai spectaculos dans, dar şi cel mai greu?
M.B.: – Am dorit să îmi fac un cadou de ziua mea. Împlineam 27 de ani şi vroiam un abonament pe un an la o sală de sport pentru a face mişcare. Un prieten mi-a zis să merg cu el la o şcoala de dans pentru a vedea dacă nu mă atrage un abonament acolo. Am ajuns la BailArte. Şi am rămas acolo. Am găsit lumea mea. Am înţeles instant frumuseţea dansului. M-am antrenat în toate stilurile, dar rueda mi-a plăcut cel mai mult. Mi-a plăcut să fac coregrafie, am muncit intens. Nu dansasem până atunci. Vă spun sincer că nu există o limită de vârstă.Te poţi apuca de dans oricând. Poţi dansa şi de plăcere, de recreere, ca un hobby, ca un sport. Nu toată lumea are timp să meargă la concursuri, dar nu există limite şi toată lumea are 2 ore pe săptămână pentru dans. Am văzut oameni trecuţi de 50 de ani, am văzut oameni corpolenţi, mişcându-se extraordinar, simţind ritmul şi trăind muzica…
Rep.: – Cum este Clujul faţă de Vâlcea? Unde se dansează mai bine, mai mult?
M.B.: – Bine se poate dansa oriunde. Suntem o comunitate extrem de deschisă. Nimeni nu te întreabă de unde vii la un concurs, de obicei juriile sunt foarte corecte peste tot, dacă nu era aşa, nu puteam obţine rezultatele care le-am obţinut. Oriunde am participat cu o echipă, am obţinut mereu locul 1 sau 2. La Cluj există 6-7 şcoli de dans cu instructori buni, foarte buni. Există şi o arie mare de selecţie, sunt zeci de mii de studenţi. Media de vârstă a celor care vin la şcoli este mai redusă ca în Vâlcea. Dar în Vâlcea lumea munceşte mai mult, am observat mai multă abnegaţie şi mai multă dorinţă la cei care vin, chiar dacă sunt mai în vârstă puţin. Marian Dură este prietenul meu şi vreau să vă spun că locul în care m-am simţit cel mai bine dansând a fost anul acesta la Călimăneşti. Pe 9 martie venisem întâmplător să aduc un cadou mamei mele care locuieşte în Călimăneşti. Bailando organizase aici un Festival deosebit. Am văzut afişele şi am intrat. Am dansat pentru că eu dansez oriunde mă duc, dansul este viaţa mea, ascult pe drumuri numai această muzică. Am dansat în oraşul copilăriei mele alături de mulţi oameni pe care îi vedeam prima dată şi m-am simţit împlinit. Ştiu sigur că şcoala vâlceană va obţine în curând rezultate. La Cluj se ţine în mod tradiţional Campionatul Naţional de Rueda. Şcoli bune au Clujul, Timişoara, Oradea, Satu Mare, Bistriţa, Zalău. Dar peste puţin timp Marian Dură şi partenerii săi vor aduce la Cluj, aşa simt eu, o formaţie de rueda. Aveţi un potenţial mare aici şi vă aşteptăm.
Rep.: – Să vorbim puţin despre palmaresul tău internaţional. Am înţeles că este unic în ţara noastră şi greu egalabil de alt instructor.
M.B.: – Am două trofee importante. În 2016, la Budapesta, în ianuarie, luam locul 1 la COPA de Rueda, un concurs european la care au participat 25 de echipe. Am urcat pe scenă târziu în noapte, eram ultima formaţie prezentă în concurs. La final peste o mie de oameni, o sală imensă, s-au ridicat în picioare şi ne-au aplaudat cred câteva minute. Nu mai ştiam ce este cu noi. Nu mai conta ce loc luam. Lumea ne aştepta afară să facă poze cu noi. Şi atunci am ştiut că reuşisem. În doar câţiva ani. Am luat locul 1. Cu o formaţie de 7 perechi.
În 2017 la Stuttgart am participat la cea mai cunoscută competiţie de gen, campionatul european. Vin sute de formaţii, durează 3 zile. A implicat costuri importante pentru noi. Opt perechi, costumaţii, deplasare, cazare 3 zile, taxă de participare. Am fost dansator şi coregraf. Nu ne cunoştea nimeni la început. La final eram vicecampioni europeni de rueda. Când m-a felicitat personal Alberto Valdez, am realizat că ajunsesem undeva unde nici nu visam, nici nu credeam că este posibil.
Rep.: – Cum este acum lumea dansului faţă de ce era când te-ai apucat tu?
M.B.: – Cred că în prezent cei care fac dans sunt de cel puţin trei ori mai mulţi decât înainte. Este un lucru extraordinar, un lucru bun. Sălile la Cluj sunt pline zi de zi. Şi văd că şi aici la Râmnic unde Marian şi Mălina îşi fac treaba profesionist. Avem instructori de excepţie. Multe şcoli sunt tinere, au 2-3, 5 ani de existenţă, dar vin puternic din spate. Nouă ca popor ne place instinctiv dansul latin. E doar o problemă de timp până vom obţine rezultate deosebite, la toate stilurile, pe plan internaţional.
La finele săptămânii trecute l-am urmărit live pe Mihail Brădeanu dansând cu mai multe partenere diferite, inclusiv cu o mireasă care fusese “furată” şi adusă la clubul de dans din Piaţa Simian. Atâta energie, spirit, frumuseţe, stil – degaja persoana sa, încât am înţeles imediat de ce echipele antrenate de el au obţinut rezultate deosebite pe plan intern şi internaţional. Şi m-am bucurat că, deşi plecat de mulţi ani din Vâlcea şi adoptat de clujeni, acest om a rămas “prins” de oraşul şi judeţul nostru.
Traian GUMINSKI
N.R.: Rueda de Casino (Rueda) este un tip particular de dans rotund Salsa, născut din Casino. Oamenii îl numesc incorect “Casino Rueda” sau “Salsa cubaneză”. Originile numelui Casino sunt cazinourile deportivos, sălile de dans în care au fost făcute multe dansuri sociale printre cubanezii bogați, albi, la mijlocul secolului al XX-lea și după aceea. Cazinoul a dansat cu mai mulți parteneri într-un mod circular care a apărut în 1956 sub numele de “Rueda del Casino” și a devenit un dans popular în întreaga lume. Perechi de dansatori formează un cerc, cu mișcări de dans numite de o persoană, un apelant (sau “lider” sau “cantante” în spaniolă). Multe mutări au semne de mână pentru a completa apelurile; acestea sunt utile în locurile zgomotoase, unde apelurile vorbite ar putea să nu fie ușor de auzit. Majoritatea mișcărilor implică schimbul de parteneri, în care partenerii se deplasează în jurul cercului către următorul partener. Combinația de combinații de dans elaborate și mișcarea constantă a partenerilor creează un efect spectaculos vizual.