Brexitul – impact major în transporturile rutiere comunitare
Inginerul Geani Man, membru al Departamentului Transporturi Infrastructură PSD Vâlcea, afirmă că odată cu Brexitul şi ieşirea Marea Britanie din UE, această situaţie ar avea un impact semnificativ în blocul comunitar. Una din problemele care ar putea influenţa economic România, ar privi direct companiile care dezvoltă relaţii comerciale cu Marea Britanie.
“Având în vedere că spre Anglia s-au făcut foarte multe exporturi, fiind a cincea cea mai mare destinaţie, cu mărfuri cu o valoare de aproape 2 miliarde de euro (între 4-5% din total exporturi româneşti), iar importurile clasându-se pe locul 14 cu produse de peste 1,3 miliarde euro, ridică problema transportului rutier spre aceste destinaţii. Având în vedere scopurile economice clar definite şi libera circulaţie a mărfurilor afectată de Brexit, atât România, cât şi UK, vor înregistra regrese pe acest palier. Între UE şi Marea Britanie ar putea exista interferente manifestate prin taxe vamale reciproce şi reguli riguroase privind comerţul transfrontalier.
Există şansa ca în urma negocierilor dintre UE si Marea Britanie, taxele vamale şi condiţiile impuse să conducă la o diminuare semnificativa a schimburilor de mărfuri între România şi UK, situatie care ar conduce la micşorarea semnificativă a pieţei de transport în această ţară. Parlamentarul german Gunther Krichbaum este unul dintre oficialii care a declarat “că o eventual ieşire a Marii Britanii din UE, ar putea duce la un război comercial între cele două entităţi””, afirmă Geani Man.
Cu alte cuvinte, ieşirea Marii Britanii din UE, v-a determina transportatorii să opereze spre această ţară în regim extracomunitar, crescând astfel costurile, dar mai ales modificându-se condiţiile de tranzitare în sens negativ pentru noi.
“Trebuie să amintim că în jur de 40-43% din şoferii care lucrează la firme engleze sunt din comunitate. Regimul acestora v-a fi modificat nefavorabil odată cu Brexitul, şi asta pe fondul unei lipse acute de forţă de muncă prezentă în această zonă. O parte semnificativă a marilor corporaţii au declarat că în conjunctura mai sus amintită, perspectiva afacerilor devine incertă fapt care poate duce la mutarea afacerilor din Londra, situaţie care poate excalada economic în scurt timp. Trebuie să menţionez că în Marea Britanie lucrează aproape 180.000 de români cu forme legale. Aceste perspective neoptimiste, generează un climat nefavorabil în zona afacerilor, creând şi în transporturi rutiere temerile că în această zonă piaţa specifică v-a fi afectată semnificativ, iar schimbul de mărfuri între UK şi România v-a fi afectat. UE din care şi noi facem parte, trebuie să negocieze ieşirea Marii Britanii din comunitate, astfel încât efectele resimţite în economie şi colateral în transporturi, să fie cât mai mult diminuate, înţelegerile bilaterale având rolul de diminuare a şocului produs de pierderea unui mare contributor la fondul UE, dar şi perspectiva pierderii unui partener economic semnificativ”, concluzionează inginerul ec. Geani Man. (L.L.)