FOTO Experiență Erasmus+ în Istanbul – Educație, Cultură și Dezvoltare Personală Colegiul National de Informatica „Matei Basarab”

În perioada 17 februarie-2 martie 2025, un grup de eleve de la Colegiul Național de Informatică „Matei Basarab” din Râmnicu Vâlcea, specializate pe profilurile învățător-educatoare și educator-puericultor, a participat la o mobilitate Erasmus+ în Istanbul, Turcia, în cadrul Programului Erasmus+ VET – Acțiunea Cheie 1 – Formare profesională.

Activitățile principale s-au desfășurat la grădinița Halide Canayakın Anaokulu din districtul Bayrampașa, unde am asistat și ne-am implicat activ în desfășurarea activităților cu preșcolarii. Tematicile abordate – precum corpul uman, cele cinci simțuri, igiena personală sau activitățile sportive – au fost organizate într-un mod interactiv și atractiv. Fiecare dintre noi a putut asista și chiar organiza activități la câte o grupă în cadrul grădiniței, motiv pentru care la finalul acestei mobilități nu am avut o singura experiență din care să învățăm, ci 7 experiențe unice, aparținând fiecăreia dintre noi, pe care le-am împărtășit cu bucurie și curiozitate.
Sistemul educațional turcesc s-a dovedit a fi comparabil cu cel românesc din punct de vedere al structurii activităților, însă s-au remarcat și diferențe semnificative, cum ar fi cerințele ridicate privind calificările cadrelor didactice și organizarea activităților extracurriculare în grupe mixte, în funcție de interesele copiilor.

Un aspect provocator a fost bariera lingvistică. Comunicarea cu cadrele didactice și preșcolarii a fost îngreunată de lipsa cunoștințelor de limbă engleză din partea gazdelor, ceea ce a impus dezvoltarea rapidă a unor strategii de adaptare, învățarea unor expresii uzuale în limba turcă și utilizarea limbajului nonverbal. Această situație a reprezentat o ocazie autentică de dezvoltare personală, prin îmbunătățirea flexibilității și abilităților de comunicare.
Pe tot parcursul mobilității, ospitalitatea specifică culturii turce a fost evidentă. Am fost întâmpinate cu ceaiuri tradiționale, cafea turcească, gustări și prânzuri pregătite în cadrul instituțiilor vizitate. Interacțiunile cu cadrele didactice locale au permis și descoperirea unor obiceiuri culturale specifice, cum ar fi cititul în cafea, importanța comunității și a respectului față de oaspeți.
Vizitarea bazaarurilor tradiționale, degustarea preparatelor locale, participarea la tururi istorice și discuțiile cu localnici au contribuit la înțelegerea în profunzime a valorilor culturale turcești și a modului în care acestea se reflectă în viața de zi cu zi.

Pe lângă practica pedagogică, mobilitatea a inclus vizite la companii textile, firme din domeniul IT, instituții administrative și muzee. Aceste activități au avut un impact semnificativ în formarea profesională, oferind exemple de bune practici în educație, în managementul organizațiilor, precum și în comunicarea interculturală.
Excursiile culturale au cuprins obiective precum Moscheea Albastră, Hagia Sofia, Basilica Cisternă, Turnul Galata, cartierul Balat sau muzeul industrial Rahmi M. Koç, iar plimbarea pe Strâmtoarea Bosfor a oferit o imagine memorabilă asupra orașului Istanbul, situat la intersecția dintre Orient și Occident. Deși noi ne-am desfășurat activitatea în jumătatea europeană a orașului, oportunitatea de a vedea și partea asiatică a acestuia ne-a deschis un nou orizont al cunoașterii.

Participarea la această mobilitate Erasmus+ a contribuit semnificativ la dezvoltarea profesională, prin contactul direct cu metode educaționale moderne și prin implicarea în activități pedagogice într-un alt context cultural. În același timp, experiența a avut un impact puternic asupra dezvoltării personale, prin cultivarea empatiei, adaptabilității, deschiderii interculturale și a spiritului de echipă.
Această mobilitate a oferit un cadru autentic de învățare și o oportunitate valoroasă de a explora educația dintr-o perspectivă internațională. Valorile dobândite, atât profesionale, cât și umane, vor rămâne definitorii în formarea viitoarelor cadre didactice.

Maria Linte-cls a-XII-a – profil pedagogic