Finanțarea campaniilor electorale trebuie regândită
Presa din România și mai ales presa locală și regională a fost șocată când, după alegeri, s-au făcut publice sume scurse spre influenceri, spre firme fantomă, spre firme străine care fac publicitate pe platforme și aplicații.
Am descoperit ceea ce bănuiam. Dar nu credeam, noi, ziariștii din provincie, că bătaia de joc este atât de mare.
Ca să exemplificăm sumar pentru a ne înțelege cititorii. Toată presa din Vâlcea a primit de la PNL Vâlcea, în campania de la locale, câte 200 de lei pentru fiecare candidat liberal la o primărie, bani pentru publicitate online. Ziarele din Vâlcea au redacții profesioniste, sunt pe piață de ani buni, plătesc taxe și impozite. Ați reținut? 200 de lei pentru un candidat la o funcție de primar. Din care ulterior statul a luat aproape jumătate din bani pe taxe și impozite. Pentru fiecare candidat fiecare redacție a trebuit să facă 8 documente care să fie date mandatarului financiar. Pentru fiecare postare online a trebuit făcut print screen, când a apărut, cât a stat pe site-ul ziarului. Rapoarte peste rapoarte, pe fiecare poză a fiecărui candidat trecut codul de mandatar financiar al partidului, pe fiecare texte trecut codul de mandatar, toate datele puse pe suport electronic și date mandatarului financiar spre decontare, dar și pe suport de hârtie tipărită. Cam așa au făcut cu presa locală toate partidele și la toate alegerile.
În acest timp, televiziuni cu mari datorii la stat au primit sume uriașe pentru campanie, dar nu asta ne-a intrigat cel mai mult, ci ca pe panouri uriașe de campanie puse la margine de drumuri nu a făcut nimeni rapoarte, pe mii de clipuri distribuite pe rețele sociale și aplicații, majoritatea aparținând unor firme care nu plătesc taxe și impozite la noi, nu a făcut nimeni rapoarte. Ba au putut să le pună și fără cod de mandatar financiar. Toți acești zeci sau sute de influenceri care au luat bani de la partide, bani din banul public, cui au făcut rapoarte? Ce acte au dat? Ce impozite plătesc statului și ce taxe? Cum iei cuiva taxă pe ce l-a plătit TIK TOK? Ce înseamnă toată bătaia asta de joc?
Legea trebuie neapărat revizuită. În sensul că pe platforme, pe aplicații, pe rețele sociale și pe site-uri apărute peste noapte candidații să poată face câtă reclamă vor, dar cu banii lor, bani care să nu fie decontați de AEP. Să fie obligați candidații să depună rapoarte cu sumele cheltuite și proveniența lor dar să nu li s e deconteze acești bani. Banii pentru campania decontată trebuie să ajungă, până la ultimul leu, la instituții media cu vechime de minim 5 ani, care au plătit taxe lunar în acești ani statului. Că este vorba de presă scrisă, audio sau video toți banii decontați candidaților, din toate tipurile de alegeri, trebuie să ajung la firme de presă din România, care să depună actele corect, să achite impozit, taxe, contribuții , dividende etc pe acești bani.
Toată presa din România trebuie să insiste pe lângă fiecare parlamentar, din fiecare județ, pentru a transparentiza aceste sume și pentru ca el să rămână la noi în țară. Nu să scoatem bani din bugetul public și să-i dăm străinilor. Nu să plătim cu ei campanii dubioase electorale pe platforme chinezești, americane sau rusești. Nu să dăm bani unor firme de casă care înființează site-uri în preajmă de alegeri pentru a lua bani pe o publicitate online neverificabilă.
Gata, ajunge cu mizeria, escrocheria și deturnarea de bani public!
Traian GUMINSKI