Dacă va fi votată de Parlament o inițiativă a deputatului Eugen Neață, poate aduce în țară milioane de euro

Realizarea a 3.000 km de piste de biciclete și alei pietonale pe trasee velo este prevăzută în PNRR și are finanțare europeană.
Din păcate există riscul ca majoritatea banilor să se piardă deoarece puține localități din țară au zone în care se poate construi o pistă și alee pietonală. Vorbim de zonele urbane pentru că în localități rurale primăriile nici nu s-au gândit la astfel de proiecte, localnicii fiind interesați de alimentări cu apă, canalizare, alimentări cu gaze, școli, drumuri asfaltate, și ar considera construirea unei piste de biciclete, în absența celorlalte facilități, drept absurdă.
Dar în România multe localități urbane mai mari sau mai mici și câteva zeci de localități rurale adiacente acestora sunt străbătute de râuri îndiguite.
Falezele acestor râuri mai mari sau mai mici se pretează perfect pentru construirea de alei pietonale și piste velo, dar din păcate actuala legislație împiedică aceste lucrări. Pentru accesarea fondurilor primăriile trebuie să aibă în proprietate aceste zone sau în administrare cu drept de construcție. Proprietarii falezelor digurilor și malurilor de ape sunt în România Apele Române și ministerul Energiei care deține hidrocentralele.
Pe 8 martie deputatul Eugen Neață a depus documente atașate la o inițiativă legislativă menită a permite acestor UAT uri accesarea de fonduri europene pentru construirea a cât mai mulți kilometri din cei 3000 pentru care avem alocate fonduri europene.
Parlamentarul vâlcean explică detaliat scopul acestei legi și importanța ei.
“Este vorba despre nouă inițiativă legislativă foarte importantă pentru localitățile care au primari determinați să dezvolte și să modernizeze municipiile, orașele și comunele pe care le au în administrare.
M-am documentat pentru a argumenta inițiativa mea în două dintre aceste orașe. Râmnicu Vâlcea și Călimănești. Am avut lungi discuții cu primarii Mircia Gutău și Florinel Constantinescu în căutarea unei soluții legislative pentru subiectul preocupării noastre comune.
Ideea a pornit și de la miile de oameni care au semnat online o petiție de susținere a unui proiect prin care se poate realiza o pistă de biciclete pe Valea Oltului, folosind digurile lacurilor de acumulare și malurile râurilor(https://campaniamea.declic.ro/…/vrem-pista-de-biciclete…). Am purtat o discuție pe această temă și cu ministrul energiei, pentru că la acest minister se găsește administrarea amenajărilor hidroelectrice de pe Valea Oltului și din regiuni asemănătoare din România.
A venit, deci, vremea să depun în mod oficial o inițiativă legislativă pe această temă și am făcut-o pe 8 martie, deschizând un tabel pe care și alți parlamentari l-au semnat în susținerea inițiativei mele.
Ca și în inițiativa din 2018, cea care a făcut posibilă împroprietărirea localităților Călimănești și Râmnicu Vâlcea cu zeci de hectare de pădure pentru amenajarea unor mari parcuri locale, am cerut și de această dată ca terenurile pe care se poate amenaja un mare traseu de promenadă și de biciclete să fie trecute din proprietatea statului în proprietatea localităților care doresc să investească în acest proiect .
Am adăugat o expunere de motive, conform procedurii din Parlamentul României, arătând că dorința administrațiilor locale nu este numai la noi, la Râmnicu Vâlcea și la Călimănești, ci și în alte zeci și zeci de locuri din întreaga țară. Poate că proiectul nostru vâlcean are un plus de forță pentru că este susținut de una dintre cele mai pitorești zone din România, Valea Oltului, și de obiectivele turistice și de monumentele istorice și religioase care s-au ridicat de-a lungul timpului pe ambele maluri ale râului Olt. Primarii Florinel Constantinescu și Mircia Gutău sunt pregătiți să inițieze aceste proiecte imediat ce legea le va permite să finanțeze și să coordoneze lucrări de amenajare a traseelor pe teritoriul localităților lor. Urmărim împreună, etapă cu etapă, vot cu vot, drumul inițiativei legislative pe care am formulat-o, am semnat-o și am depus-o în Parlamentul României”, precizează deputatul Neață
O infrastructură modernă pentru biciclete nu este un moft, este o prioritate națională dacă ne dorim ca localitățile noastre să fie competitive cu cele din Europa!

Traian GUMINSKI