Cristian Buican îl chestionează pe Tudose privind autostrada Sibiu-Piteşti
Miercuri, 13 septembrie, deputatul Cristian Buican a depus o interpelare Prim-Ministrului Mihai Tudose privind autostrada Sibiu-Piteşti. Acest demers al parlamentarului liberal vâlcean a fost adresat direct Prim-Ministrului şi nu Ministrului Transporturilor, aşa cum ar fi fost normal, pentru că domnul Răzvan Alexandru Cuc şi-a dovedit incapacitatea şi incompetenţa privind construcţia de autostrăzi şi mai ales lipsa de interes în privinţa tronsonului Sibiu-Piteşti.
Preşedintele liberalilor vâlceni, deputatul Cristian Buican, i-a transmis Prim-Ministrului Mihai Tudose „că în ciuda declaraţiilor publice şi a documentelor programatice privind prioritatea absolută a tronsonului de autostradă Sibiu-Piteşti, precum şi în ciuda faptului că organismele europene consideră acest tronson de autostradă ca fiind vital pentru România, domnul Răzvan-Alexandru Cuc şi reprezentanţii CNAIR au luat doar decizii care au avut rolul să întârzie realizarea documentaţiilor necesare pentru acest tronson de autostradă. Ultima astfel de decizie a fost luată în data de 18 august 2017, atunci când reprezentanţii CNAIR au decis rezilierea contractului cu asocierea dintre firmele Spea (Italia) şi Tecninc Consulting (România) pentru studiul de fezabilitate al autostrăzii Piteşti – Sibiu. Astfel, astăzi suntem puşi în faţa faptului să nu avem studiile necesare pentru începerea procedurilor de licitaţie pentru execuţie decât pentru 2 din cele 6 tronsoane ale acestei autostrăzi. Mai mult decât atât, îmi exprim îngrijorarea privind decizia reprezentanţilor CNAIR privind realizarea studiilor de fezabilitate pentru tronsoanele 2, 3 şi 4 „in house”, cu specialişti ai companiei, mai ales în condiţiile în care autostrada Sibiu-Piteşti beneficiază de fonduri europene, iar cerinţele sunt foarte stricte. În acest sens, vă reamintesc că reprezentanţii JASPER au desfiinţat, încă din anul 2013, studiul de fezabilitate din anul 2008 pe baza căruia specialiştii CNAIR doresc realizarea studiilor de fezabilitate pentru tronsoanele 2, 3 şi 4 „in house”. Subliniez, pe această cale, faptul că în niciun document şi în nicio declaraţie publică a reprezentanţilor de la Transporturi nu se specifică nimic despre tronsonul 6, cel care ar trebui să asigure legătura municipiului Râmnicu-Vâlcea cu autostrada Sibiu-Piteşti. Astfel, în rândul cetăţenilor din judeţul Vâlcea există o îngrijorare reală privind izolarea judeţului şi neconectarea municipiului Râmnicu-Vâlcea la marile culoare de transport european rutier.”
Deputatul Cristian Buican i-a adus la cunoştinţă domnului Mihai Tudose că încă din anul 2015, la iniţiativa sa, „a fost depusă, atât la Guvern, cât şi la Preşedinţie, o petiţie semnată de 35.560 de cetăţeni ai judeţului Vâlcea privind conectarea municipiului Râmnicu-Vâlcea la autostrada Sibiu-Piteşti. Am iniţiat această petiţie, deoarece am constatat că există pericolul ca municipiului Râmnicu-Vâlcea să îi fie refuzat dreptul la dezvoltare durabila prin neconectarea acestuia prin intermediul unei legături rutiere cel puţin de nivelul unui drum expres cu viitoarea autostradă Sibiu-Piteşti, proiectul de infrastructură cel mai important pentru dezvoltarea României.” De asemenea, parlamentarul liberal nu şi-a ascuns nemulţumirea faţă de faptul că de la investirea sa în funcţia de Prim-Ministru, domnul Mihai Tudose nu a menţionat niciodată autostrada Sibiu-Piteşti, ci a insistat mereu pe ruta Comarnic-Braşov.
În contextul în care CNAIR a renunţat la contractul cu firma care trebuia să realizeze studiile de fezabilitate pentru tronsonele de mijloc ale autostrăzii Sibiu-Piteşti, preşedintele PNL Vâlcea, deputatul Cristian Buican, i-a propus Prim-Ministrului următoarele soluţii:
1. Renunţarea la traseul Tigveni – Sălătrucu – Perişani – Racoviţa.
2. Aprobarea, în regim de urgenţă, a unui traseu care să treacă pe Valea Oltului pe ruta Râmnicu Vâlcea – Călimăneşti – Racoviţa
3. Modernizarea drumului naţional DN 7D pentru a putea prelua traficul autoturismelor de pe DN 7 şi pentru a avea o alternativă ( până la construirea autostrăzii) la acesta, în caz de accident sau altă situaţie de urgenţă
Această propunere a deputatului Cristian Buican se bazează pe o serie de argumente raţionale şi ar rezolva o serie de probleme precum: reducerea cheltuielilor cu exproprierea, majoritatea terenurilor de pe noua rută propusă fiind în proprietatea statului; scăderea cheltuielilor finale privind construcţia autostrăzii nemaifiind necesar tronsonul 6; scăderea cheltuielilor de întreţinere a autostrăzii, având în vedere că noul traseu evită cotele înalte greu de întreţinut iarna şi zonele cu alunecări de teren; scăderea semnificativă a victimelor rutiere de pe Valea Oltului, în prezent acest drum fiind considerat „Drumul morţii”, în fiecare zi existând accidente grave.
În finalul interpelării, pe lângă solicitarea unui punct de vedere şi a unor măsuri privind grăbirea ritmului de implementare a acestui proiect, deputatul Cristian Buican i-a cerut Prim-Ministrului şi un punct de vedere privind existenţa în România anului 2017 a unor drumuri naţionale de pământ, exemplul DN 7D fiind mai mult decât elocvent.