Lipsa de capital, cauza dezechilibrului firmelor româneşti în zona construcţiilor infrastructurii rutiere
Economistul ing. Geani Man, preşedintele CA PRELCET SA şi membru în comisia transporturi–infrastructură PSD Vâlcea, consideră că una dintre problemele deosebite cu care se confruntă firmele româneşti care operează în zona construcţiilor infrastructurii rutiere este lipsa de capital.
“Acest aspect generează disconfort financiar şi creează dezechilibre mari în zona licitaţiilor pentru obiective de infrastructură, care după cum se ştie antrenează sume uriaşe de bani. Politica băncilor, în totalitate cu capital străin, se duce întotdeauna în zona de siguranţă a împrumuturilor (cum este şi firesc), şi aduce multinaţionalele pe un prag de forţă datorită susţinerii bancabile, dar şi a garanţiilor care rezultă din însuşirea capitalului propriu.
În acest context susţinerea antreprenoriatului românesc devine imperativă, iar credibilitatea în raport cu băncile trebuie să depăşească pragul de neîncredere. Obiectivele de interes naţional din infrastructură, multe cu finanţare UE, nu lasă loc de riscuri financiare atâta timp cât constructorul dovedeşte eligibilitatea, iar finanţarea şi sistemul de plăţi este garantat.
Firmele româneşti sunt competitive cu cele străine. Modificările propuse şi susţinute de guvern în zona achiziţiilor publice în scurt timp vor putea produce efecte benefice. Propunerile de schimbare la legea achiziţiilor publice, se vor face în concordanţă cu reglementările UE, şi urmăreşte în primul rând simplificarea procedurilor într-un mod transparent, dar în acelaşi timp eficient, astfel încât să fie eliminate toate sincopele care pot întârzia firmele în procesul de licitare sau atribuire lucrări.
Stabilirea costurilor reale şi atribuirea la un preţ corect creşte performanţa constructurilor, şi creează orizonturi de dezvoltarea a firmelor într-un climat de siguranţă. În consecinţă, Guvernul implementează progresiv măsuri după un program bine stabilit, astfel încât să sprijine mediul de afaceri, iar în zona infrastructurii rutiere să accelereze proiectele care au fost angajate şi asumate”, ne-a dat câteva lămuri inginerul Man.