Primarul Gutău poate fi învins doar de birocraţie

Are multă experienţă în administraţie, are depuse aproape 40 de proiecte bine documentate, deţine o majoritate confortabilă în Consiliul Municipal, are la dispoziţie un buget impresionant anul acesta şi administrează un oraş aflat în topul localităţilor cu cei mai buni platnici la impozite şi taxe.

Teoretic primarul Mircia Gutău nu poate decât câştiga în imagine, iar programul său electoral al trebui să fie lesne depăşit în acest mandat. Dar edilul municipiului Râmnicu Vâlcea are un duşman invizibil pentru cetăţeni. Este vorba despre o birocraţie de nedescris creată în ţara noastră de o sumedenie de legi, reguli, regulamente şi cutume care se bat cap în cap şi care par create special să nu permită dezvoltarea unor localităţi. Despre acest lucru a vorbit recent, în conferinţa de presă susţinută vineri, 24 martie, primarul Gutău.

“Eveniment Vâlcean” a anticipat corect

În urmă cu doar câteva săptămâni publicam un editorial cu titlul “Birocraţia mai puternică decât corupţia”. Anticipam atunci că dezvoltarea comunităţilor locale din ţara noastră în acest nu este pusă în pericol neapărat de actele de corupţie şi că în nici un caz procurorii DNA nu ne pot salva de pericolul birocraţiei. În conferinţa de presă primarul a vorbit, pe scurt, doar despre o parte din obstacolele democraţiei. Iată câteva exemple care lovesc administraţia municipiului şi care reprezintă o adevărată provocare pentru primar, viceprimari şi funcţionarii din primărie.
1. Primăria vrea să dea drumul mai repede la funcţionarea Căminului de Bătrâni. Dar conform legii mai întâi trebuie să organizeze un concurs pentru ocuparea postului de director general. După desemnarea câştigătorului, acesta are la dispoziţie 15 zile în care să semneze contractul. După ce semnează contractul are la dispoziţie 45 de zile pentru organizarea altor concursuri în vederea ocupării fiecărui post din organigramă. Concursul poate fi contestat în instanţă, urmează alte perioade în care câştigătorii pot semna contractele de muncă sau se pot răzgândi. În mod de-a dreptul imbecil timp de mai multe săptămâni directorul va primi salariu, deşi Căminul nu va avea personal şi nu va funcţiona. Toate acestea putea fi evitate dacă primăria avea dreptul de a angaja tot personalul în acelaşi timp după consultarea documentelor depuse de candidaţii la aceste posturi.
2. Primăria se luptă de multă vreme cu un cetăţean care deţine clădirea în care a funcţionat grădiniţa Don Casimo pe vremuri. În plin centrul Râmnicului, la bulevard central, clădirea se află în paragină, degradare ,este plină de câini vagabonzi şi şobolani, curtea de gunoaie. Deşi i s-a oferit un preţ bun pentru casă şi teren şi cu ani în urmă a fost somat pentru recondiţionarea clădirii proprietarul, care nici nu mai locuieşte în oraş, nu a vrut nici să vândă nici să refacă clădirea. Municipalitatea vrea să lărgească o stradă şi să construiască o parcare necesară şi un mica parc în această zonă dar nu poate face investiţia din cauza birocraţiei care dă prea multe drepturi unui proprietar care doreşte să îşi bată joc de un oraş. Probabil în cele din ultimă, prin instanţă, primarul va reuşi, după ce va plăti o expertiză să plătească acest teren şi să demareze investiţia, dar situaţia trenează de mulţi ani.
3. Municipalitatea vrea să amenajeze şi să întreţină mai bine zonele din albia râului Olăneşti ce traversează municipiul. Fonduri imense pentru această investiţie ar putea fi atrase din Uniunea Europeană. Dar Uniunea cere ca cel care solicită finanţarea să fie proprietarul terenului. Iar terenurile nu sunt ale primăriei, ci ale Direcţiei Apelor, iar mutarea unor terenuri de la Guvern şi descentralizatele sale la administraţiile locale este extrem de dificilă, aproape imposibilă deşi este mai mult normal ca noi, toţi cetăţenii acestui oraş să fim proprietarii terenurilor de pe râu, deci acestea să aparţină primăriei.
4. Primarul Gutău vrea să amenajeze exteriorul unui spital. A spus răspicat în conferinţă că ar accepta orice spital, deşi preferabil ar fi cel de Urgenţă. “Am putea face acolo o zonă modernă, cu o parcare subterană care să treacă inclusiv sub terenul de sport al Colegiului Forestier, cu un parc cu multă verdeaţă pentru cei care vin în zonă, cu alei, cu iluminat modern. Nu putem face aste lucru deocamdată, deşi am găsit fonduri, dar trenurile aparţin diverselor ministere, este o birocraţie de nedescris, ne trebuie zeci de acorduri. Până la urmă cred că voi reuşi”, a afirmat primarul Gutău.
5. Birocraţia noastră se extinde şi în Europa. Reprezentanţii Guvernului şi europarlamentarii ar fi trebui să preseze, aşa cum au făcut polonezii, ca fondurile accesibile pentru oraşele care achiziţionează autobuze electrice sau care fac piste de biciclete să poată fi accesate şi pentru cumpărarea autobuzelor Euro 6. “Polonezii au reuşit. Pentru un oraş ca al nostru nu este interesant să cumpărăm autobuze electrice, de care acum multe ţări vor să scape pentru că nu sunt fiabile. Iar piste de biciclete nu putem construi pentru că indiferent unde le-am face în oraş ele ar traversa şi proprietăţi private, iar Uniunea cere ca administraţia să fie unic proprietar pe terenurile pe care construieşte cu fonduri accesate”, a spus edilul în conferinţa de presă susţinută săptămâna trecută.
La toate acestea se adaugă birocraţia achiziţiilor pe SEAP. Chestiune de care se leagă şi mulţi alţi primari care obligă acum ca şi cumpărarea hârtiei igienice şi a detergentului pentru curăţenie să se facă de pe SEAP. Acolo însă trebuie luat cel mai ieftin produs pentru ca ulterior să nu ai de a face cu procurorii şi acuzaţii de corupţie. Iar produsele şi serviciile ieftine sunt foarte slab calitative . Nu se lasă libertatea administraţiilor de a cumpăra ceva de calitate şi care se potriveşte cerinţelor oraşului, ci doar ceva ieftin şi de multe ori prost.
Mulţi dintre jurnaliştii vâlceni cred că actualii parlamentari pot şi trebuie să facă tot posibilul să mai descâlcească, uneori punctual, actuala birocraţie, promovând nişte legi clare, mai bune, şi în interesul administraţiilor locale.

Traian Guminski