O nouă lege marca Eugen Neaţă va ajuta milioane de români

În ultimii ani zeci de mii de proprietari de pădure au fost scoşi din minţi de nişte reglementări abuzive. Milioane de români s-au trezit cu lemnele confiscate deşi erau ale lor şi erau pentru folosinţă proprie pentru că le transportau de colo colo, uneori doar câteva sute de metri, fără a avea documente de transport.

Devenise o mare problemă pentru toţi cetăţenii, dar mai ales pentru cei din mediul rural. Deşi s-au plâns presei, autorităţilor, parlamentarilor, deşi s-au făcut nenumărate solicitări de modificare a legislaţiei în legislatura trecută nimeni nu a întreprins vreo acţiune în acest sens până la Eugen Neaţă.
După ce s-au luptat în instanţe mulţi ani pentru a redobândi proprietăţile strămoşilor lor oamenii se vedeau în imposiilitatea de a beneficia de uzufructul proprietăţii de pădure.
Deputatul vâlcean Eugen Neaţă PSD) a pus capăt acestor nedreptăţi şi a dovedit din nou o dârzenie ieşită din comun în promovarea unei legi.
A explicat detaliat fiecărui membru al “Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară şi servicii specifice” din Camera Deputaţilor de ce trebuie modificată legea şi care este rolul şi urmările modificării. A obţinut votul Comisiei. A redactat un amendament perfect colaborând şi lucrând cu specialiştii din domeniu.
Codul Silvic urmează acum a fi modificat cu amendamentul lui Eugen Neaţă, iar plenul Camerei Deputaţilor va vota, probabil săptămâna viitoare, această lege atât de importantă pentru milioane de oameni din mediul rural care riscau iar să facă frig la iarnă în propriile case deşi deţin păduri sau să fie consideraţi infractori pentru că-şi exploatează propria pădure sau pentru că-şi taie nişte arbori îmbătrâniţi din curtea casei.
Ca de fiecare dată când întreprinde un demers parlamentar deputatul Eugen Neaţă a comunicat vâlcenilor acţiunea sa, motivaţia ei, rezultatul demersului şi alte informaţii importante pe pagina sa de facebook. Pentru cei care nu au cont pe reţeaua de socializare sau nu ştiu să găsească pagina parlamentarului social democrat redăm exact explicaţiile sale faţă de acest demers:
“Dragi vâlceni,
În urma discuţiilor avute cu dumneavoastră atât în campania electorală, cât şi în timpul deplasărilor mele în teritoriu, despre clarificarea legislaţiei referitoare la provenienţa şi transportul materialului lemnos, recoltat de pe terenurile cu destinaţie forestieră, proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice, ori de pe terenurile cu alte destinaţii pe care există vegetaţie forestieră, am constatat că este o problemă aproape generalizată atât la nivelul judeţului, cât şi la nivel naţional.
Pentru a corecta această problemă, am depus amendamentul înregistrat cu nr. 4c-4/331/19.06.2017, în care am solicitat modificarea art.73 din Legea 46/2008 privind Codul silvic şi anume: Normele referitoare la provenienţă, circulaţia şi comercializarea materialelor lemnoase, la regimul spaţiilor de depozitare a materialelor lemnoase şi al instalaţiilor de prelucrat lemn rotund, PRECUM ŞI CELE PRIVIND PROVENIENŢA ŞI CIRCULAŢIA MATERIALELOR LEMNOASE DESTINATE CONSUMULUI PROPRIU AL PROPRIETARULUI, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură.
Împreună cu directorul Direcţiei Silvice Vâlcea, ing. Mihăilescu Gheorghe, am lucrat mai multe zile pentru găsirea celor mai bune soluţii, pe care le-am prezentat atât în expunerea de motive, cât şi în şedinţa Comisiei pentru agricultură, silvicultură, industrie alimentară şi servicii specifice.
Am susţinut amendamentul în şedinţa comisiei şi am explicat necesitatea imediată de a a face aceasta modificare printr-o argumentare clară:
Reglementarea referitoare la provenienţa şi transportul materialului lemnos recoltat de pe terenurile cu destinaţie forestieră proprietate privată a persoanelor fizice sau juridice ori de pe terenurile cu alte destinaţii pe care există vegetaţie forestieră, este necesar să se diferenţieze prevederile referitoare la:
a) materialele lemnoase supuse comercializării de cele privind,
b) materialele lemnoase folosite de către proprietarul/detinatorul terenului de pe care se recoltează pentru trebuinţa proprie a familiei.
Această modificare legislativă este în concordanţă cu Regulamentul U.E. nr.995/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 octombrie 2010, de stabilire a obligaţiilor care revin operatorilor care introduc pe piaţă lemn şi produse din lemn, care separă regimul materialelor lemnoase supuse comercializării de cel al materialelor lemnoase folosite de către proprietarul/detinatorul terenului de pe care se recoltează, pentru trebuinţa proprie a familiei.
În urma reconstituirii dreptului de proprietate asupra terenurilor forestiere în baza legilor fondului funciar, în proprietatea privată a persoanelor fizice au trecut 950.000 ha terenuri, cu destinaţie forestieră. Suprafaţa medie pe proprietar a acestor terenuri fiind de 0,8 – 1,1 ha.
Conform reglementarii speciale – Codul silvic ( legea nr. 46/2008) modificata în anul 2015, legiuitorul a stabilit ca pentru persoanele fizice, proprietari de teren forestier cu suprafeţe mai mici de 10 ha, nu se mai impune obligativitatea întocmirii amenajamentului silvic şi totodată, permite acestora recoltarea pentru trebuinţe proprii a maximum 3mc/an/ha material lemnos (art.20,alin1-3), fapt ce permite proprietarului exploatarea în interes propriu cu respectarea interesului general al societăţii, respectiv asigurarea permanentei pădurii.
Totuşi în art.73, Codul silvic supune aceluiaşi regim de provenienţă şi circulaţie a materialului lemnos recoltat de pe aceste suprafeţe, ca şi în cazul materialelor lemnoase destinate comercializării, prin reglementările subsecvenţiale, H.G. 470 din 4 iunie 2014 şi H.G. nr.1004 din 23 decembrie 2016. Astfel proprietarii privaţi de terenuri sunt obligaţi să îndeplinească, pentru lemnul necesar folosinţei proprii, formalităţi administrative referitoare la:
– aprobarea cererii;
– marcarea arborilor de extras;
– autorizarea taierii arborilor;
– eliberarea documentelor de transport.
Datorită acestor prevederi, s-a ajuns la situaţia în care proprietarii nu pot beneficia de uzufructul terenului forestier ori terenului cu vegetaţie forestieră, decât după lungi, greoaie şi costisitoare proceduri administrative.
De asemenea, datorită acestor proceduri dificile, administraţia silvică (de stat sau de regim silvic) nu poate realiza în timp util toate solicitările proprietarilor. Acestea depăşesc anual 1.800.000 şi pentru fiecare solicitare se întocmesc nu mai putin de 12 documente, adică un total de circa 21.500.000 de documente. Acestui regim este supus şi materialul lemnos mai vechi, existent în gospodăria oamenilor, ajungându-se în situaţia ridicolă de a îngheţa în locuinţă cu lemnul depozitat la câteva sute de metri de domiciliu, întrucât legea privind contravenţiile silvice sancţionează transportul materialului lemnos fără documente (amenda şi sancțiunea complementară de confiscare a materialului lemnos şi a mijloacelor de transport) indiferent de unde provine, de unde sau când a fost tăiat.
Astfel au fost aplicate sancţiuni şi au fost confiscate maşini, căruţe, cărucioare de la proprietari care transportau material lemnos de pe un teren agricol sau de la gospodăria copiilor la cea a părinţilor.
Reglementarea diferenţiată a materialului lemnos supus comercializării de cel folosit de proprietarul/deţinatorul terenului va permite:
– aprovizionarea a circa 1.000.000 de proprietari/deţinatori cu material lemnos necesar trebuinţelor proprii;
– scăderea prețului lemnului de foc şi a presiunii pe această piaţă;
– simplificarea modului de administrare a pădurilor private şi a vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional;
– folosirea eficientă a personalului silvic;
– evitarea situaţiilor din anii precedenţi, când multiple familii au fost supuse riscului de îngheţ cu lemnul aflat pe terenul cu vegetaţie forestieră situat la cţteva sute de metri de locuinţă.
Din aceste considerente apreciez că, reglementarea actuală ce supune proprietarii, persoane fizice care recoltează şi transportă materialul lemnos pentru consumul propriu, acelorași reglementări ca şi cele aplicate operatorilor ce comercializează material lemnos, este excesivă.
Această reuşită se datorează şi colegului meu, deputat Pale Dănuţ, membru în Comisia pentru agricultură, cu care am colaborat în redactarea amendamentului, cât şi în prezentarea premergătoare votului în comisie. Împreună am susţinut amendamentul în faţa membrilor comisiei, dar şi a factorilor de decizie din Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor şi Regiei Naţionale a Pădurilor.
În urma dezbaterilor din şedinţă, amendamentul a fost votat în unanimitate, urmând să fie introdus pe ordinea de zi din plenul Camerei Deputaţilor.
Mulţumesc preşedintelui Comisiei pentru agricultură, silvicutură, industrie alimentarş si servicii specifice, deputat Munteanu Ioan, colegilor mei deputat Terea Ioan şi deputat Harvici Emanuel Iuliu, membrilor comisiei, conducerii Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor şi domnului director al Regiei Naţionale a Pădurilor, Pahonţu Ciprian, pentru înţelegere şi susţinere!”

Traian Guminski