“Nebunie” pe mii de străzi din Vâlcea

Primarii, viceprimarii și mulți din funcționarii administraților din mediul rural sunt disperați de insistențele guvernamentale pentru înscrierea în RENNS a mii de adrese până la finele anului.

Ce este RENNS

Constituirea RENNS a fost aprobată în octombrie 2016 de către Executiv, registrul reprezentând, în fapt, un sistem de evidență și consultare geospațială a nomenclaturii stradale la nivel național. Acesta este realizat, actualizat și va fi administrat de ANCPI și se constituie exclusiv în format electronic. Legea instituie obligativitatea utilizării RENNS de către instituțiile și autoritățile administrației publice centrale și locale în activitatea specifică, precum și obligația autorităților administrației publice de a proceda la furnizarea și actualizarea datelor cu privire la nomenclatura stradală proprie din registrul electronic al nomenclaturilor stradale. Cu alte cuvinte, pentru asigurarea unei evidențe unitare și pentru actualizarea la zi a unui registru informatic la nivelul comunelor, orașelor și municipiilor, autoritățile administrației publice centrale și locale sunt obligate să furnizeze elementele specifice nomenclaturii stradale și să le introducă în sistemul RENNS.

Nomenclatorul stradal aproape imposibil de finalizat

În multe primării este un haos total și timpul scurt nu permite o muncă uriașă, pusă de multe ori în spinarea câte unui singur funcționar care știe ce are de făcut dar care are și alte sarcini.
Sunt comune în care nu este efectuată cadastrarea. Cum se întâmplă în Vaideeni de exemplu.
“Cred că normal era sa facem întâi cadastrarea tuturor drumurilor, ulițelor și apoi să ne apucăm să numerotăm casele. Nu cred ca este util să forțăm această operațiune pentru a fi încheiată anul acesta. Poate o vom încheia toți, dar ulterior o să apară probleme”, spune primarul Achim Băluță.
La Diculești cadastrarea este făcută întegral. “Avem cadastrare integral făcută, dar probleme sunt și la noi. Trebuie să denumim, să punem plăcuțe stradale pe multe străzi și să comandăm numere la acces. Pentru toate acestea ne trebuie bani și în plus sunt de numerotat fizic pe tern și multe porțiuni rămase tip curele. Este și timp scurt și este vorba de bani”, spune primarul Armand Cupăreanu.
În Roșiile străzile au fost denumite prin decizii ale administrației. Pe teren nu există însă nicio plăcuță cu denumirea vreuei străzi. Pe un teritoriu mare trebuie comandate plăcuțe și numere la case.
“Am fi dorit să denumim unele străzi cu numele unor personalități, dar acest lucru presupune obținerea unor aprobări de la unele ministere. Ne-au grăbit. Am denumit străzile cu nume de flori, de arbori. Cândva existau niște plăcuțe cu denumirea unor străzi, acum nu mai este niciuna. Vom cheltui sume importante. Cred că operațiunea este necesară mai ales pentru a ajuta pompierii și ambulanțele să ajungă ghidate de GPS la adresele corecte”, spune primarul comunei Roşiile, Doru Diaconu.

Date publice

Registrul electronic național al nomenclaturilor stradale este un sistem informatic ce păstrează istoricul adresei administrative, pune la dispoziția utilizatorilor proceduri și metode pentru administrarea, validarea și consultarea publică a nomenclaturii stradale. RENNS asigură înregistrarea unică a fiecărei adrese administrative și furnizează utilizatorilor un cod unic al adresei (CUA). Datele din RENNS sunt publice, iar serviciile de căutare și vizualizare sunt gratuite.
Prin folosirea acestui registru se va realiza eficientizarea unor procese de lucru existente din sectorul public și privat, reducerea riscului de a face erori (și nu de puține ori s-a întâmplat ca, spre exemplu, o ambulanță să ajungă la o altă adresă indicată de GPS sau și mai rău, să ajungă la o stradă cu aceeași denumire, dar în localități învecinate), precum și beneficii indirecte ca, de exemplu, crearea unui mediu mai sustenabil prin sisteme de transport mai eficiente, urmare a unui registru îmbunătățit al adreselor.

Organizarea şi funcţionarea RENNS

Autorităţile administraţiei publice locale au obligaţia ca, ulterior aprobării nomenclaturii stradale, precum şi ori de câte ori intervin modificări ale adresei administrative, să actualizeze elementele specifice nomenclaturii stradale şi să le introducă în RENNS. Înscrierea datelor în RENNS se face de către persoanele desemnate prin dispoziţia primarului .Orice modificare a datelor înscrise în RENNS se face în baza hotărârii autorităţii deliberative a comunei, a oraşului sau a municipiului, iar persoanele desemnate de către primar operează şi actualizează în registru orice modificare intervenită printr-o hotărâre a autorităţii deliberative asupra situaţiei existente în RENNS, în termen de 10 zile lucrătoare de la data intrării în vigoare a acesteia.

Utilizatorii Registrului

Așa cum arătam mai sus, utilizatori sunt autoritățile publice locale – creatori (contributori) de nomenclatură stradală și deținătoare de drept ale informațiilor privind nomenclatura stradală pe raza UAT-urilor respective; ANCPI – custodele RENNS; instituțiile publice; organizațiile private și cetățenii – consumatori de nomenclatură stradală, sistemul fiind grupat pe module funcționale destinate diferitelor grupe de utilizatori. În cazul modulului de gestiune a nomenclaturii stradale se permite administrarea drumurilor și adreselor prin intermediul unor fluxuri definite în sistem. Acesta este disponibil utilizatorilor din cadrul primăriilor și Comisiei Județene de atribuire denumiri. În cadrul modului de gestiune drumuri, utilizatorii pot desfășura procese de: atribuire denumiri drumuri; de corectare denumiri drumuri; de modificare denumiri drumuri; de comasare drumuri; de dezmembrare sau de desființare drum.
În modulul de gestiune se desfășoară și – gestiune adrese administrative cu următoarele procese: de adăugare adrese administrative; modificare adrese administrative; comasare adrese administrative; dezmembrare adrese administrative sau desființare adrese administrative.

Traian GUMINSKI